pátek 20. července 2012

PŘEČTENO: Milý Johne - Nicholas Sparks

Název: Milý Johne / Dear John
Autor: Nicholas Sparks
Počet stran: 272
Nakladatelství: Ikar
Rok vydání: 2010
Datum přečtení: 6/2012

Oficiální anotace:
Romantický příběh lásky amerického vojáka a mladé středoškolačky od úspěšného bestselleristy Nicholase Sparkse. John Tyree se stane vojákem, aniž by věděl, co všechno to obnáší. O týdenní dovolence se osudově zamiluje do Savannah, křehké a laskavé dívky. Jejich lásku ale podrobí tvrdé zkoušce 11. září, protože John musí do války. Dokáže láska překonat stesk a odloučení, ale i hlubší rozpory mezi milenci?


Pokud máte rádi knihy Nicholase Sparkse, přijdete si jistě na své. Milý Johne je třetí kniha, kterou jsem od něj četla a musím říct, že jsem si všimla jistého stereotypu. Je to prostě typická "sparksovka". Objevují se zde "jeho" témata - rakovina, autismus a něco, co překáží dvojici v jejich lásce - v tomto případě je to Johnovo povolání, resp. válka.

Hlavní hrdina, John Tyree byl tak trochu divoch. Agresivní, flákač, trochu pil, hodně surfoval a málo pracoval. Nechal si udělat pár tetování, když najednou, voalá, zmoudřel. Dal se k armádě a teď je z něj neodolatelný, sexy a opálený chlap. Víte co? Bavil mě. Jasně, je to plánované, úplně vidím Sparkse jak sedí nad rukopisem a říká si: "Dám tam mírně napraveného hříšníka, trochu drsného, ale ne moc a ženský a holky z celýho světa mi to sežerou! A hlavně musí surfovat, to je přece hodně sexy!" Nezazlívám mu to, vážně ne. John mě bavil.

Savannah je na rozdíl od něj slušná holka, vždycky slušná byla a vždycky bude. Má ráda koně, autistického bratra svého kamaráda a do Wilmingtonu přijela jako dobrovolnice s Habitat for Humanity stavět domy.

Celý příběh je vyprávěn z pohledu Johna, což se mi zdá poněkud snesitelnější, protože Savannah mi moc sympatická nebyla - byla totiž až moc dokonalá. Jak jistě tušíte, bude tam nějaké ale. Během celého děje spolu John a Savannah moc času nestráví, většinu jejich kontaktu tvoří korespondence. Každý může tušit, jak to asi dopadne, a ano, opravdu to tak dopadne. I když se to trochu zkomplikuje další zápletkou, opět pro Sparkse tak typickou. Ale to už bych moc vyzrazovala děj.

Pokud si rádi pobrečíte a vůbec vám nevadí, že to bylo okatě a prvoplánově napsáno tak, abyste brečely od půlky až do konce, směle do toho. Za mě je to jen další příběh z mnoha, který ve mě nezanechá nějaké silnější dojmy a časem zešedne a ztratí se ve změti knih s nálepkou "přečteno".

Kniha byla zfilmována - v hlavních rolích Amanda Seyfried a Channing Tatum a hollywoodští mistři z toho udělali ještě větší kýč, než pan Sparks, nicméně na Channinga se dá alespoň dívat.

Další věc, která mi stojí za poznámku je výběr jmen. Nicholas Sparks má pět dětí - Milese, Ryana, Landona a dvojčata Savannah a Lexie. A pokud budete pátrat, každé z těchto jmen najdete jako hlavní postavu v nějaké z jeho knih. Nechám to na vás…



16 komentářů:

  1. Videla som film a plakala som 8_) a keď som sa pritom mohla pozerať na Channinga tak to bolo ešte lepšie 8D ale myslím, že raz mi to stačí, ja moc na také veľké "kýče" nie som 8D skôr fantasy 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mi tam ta kýčovitost dost vadila, ve filmu byla ještě větší než v knize. No, taky jsem slzu uronila, u filmu i u knížky :D

      Vymazat
  2. No film sa mi dosť páčil, takže aj kniha môže byť dobrá. Každopádne Sparksa mám dosť rada, aj keď tento žáner moc nemusím. A walk to remember je úplne srdcovka, ale tiež Dear John, takže by som si to rada raz prečítala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A walk to remember jsem taky viděla. Od Sparkse je i Zápisník jedné lásky (The Notebook). Ten se mi docela líbil.

      Vymazat
  3. Na túto knihu aj film sa veľmi dlho chystám. Mám rada takéto typy kníh, aj keď ja prečítam skoro všetko. Dúfam, že sa k tejto knihe skoro dostanem :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky přečtu skoro všechno, ale málo co se mi doopravdy líbí... :(

      Vymazat
  4. Bohužel knížku jsem nečetla, ale film jsem viděla a bylo to slzavé údolí. Zkusím i knížku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem brečela, u knížky i u filmu... :D

      Vymazat
  5. Knížku jsem nečetla a film jsem neviděla, ovšem po tvé recenzi jsem ráda, že jsem konečně zase našla knížku, kterou bych si ráda přečetla :') a na film bych se také mohla podívat:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem tě nalákala... :)

      Vymazat
  6. Máš pravdu, je to sentimentální, se stejnými motivy, ale i přesto se to dá číst a baví to. Viděla jsem i film, ale až po přečtení a ten mě tak trochu zklamal. Chybělo mě tam tolik pocitů a detailů, které byly v knížce, že jsem si ho nijak zvlášť neužila.

    OdpovědětVymazat
  7. Nicholas Sparks je pan spisovatel s velkým S. Mám od něj doma tři knihy, a chystám se na čtvrtou. Nejpovedenější je podle mě Poslední píseň. Jeho knížky a tím pádem i Milý Johne, jsou takové to čtení "do vlaku". Dají se přečíst jedním dechem a nemusíte moc přemýšlet, co kde a jak a nemusíte se vracet o tři stránky zpět, abyste věděli souvislosti. Za mě palec nahoru.

    OdpovědětVymazat
  8. Předem chci říct, že až teď jsem si spojila Sparkse se Zápisníkem jedné lásky a Sparkse s Milým Johnem :D O tomto příběhu jsem několikrát slyšela, ale díky filmu, který mě vůbec nenalákal, takže jsem se nedostala ani ke knížce. Pokud ale popisuješ "sparkovský styl", asi se do ní ani nepustím a to i díky již zmiňovanému Zápisníku. Neříkám, taky mám občas ráda příběhy, kdy hlavní hrdiny od sebe něco oddělí a nakonec se "nečekaně" vše zase urovná, ale tohle je podle mě už přemrštěné :/ Na druhou stranu jsou podobné knížky nejlepší jako odlehčení mezi maratóny fantasy :))

    OdpovědětVymazat
  9. film som videla, neviem či som od neho čakala viac či mi to stačilo, ale už len to že som videla film u mňa znamená, že si už knižku neprečítam, neviem ako to je tu či sa stotožňuje s filmom úplne, či sú tam odlišnosti? no poviem to tak keby tam neboli títo dvaja herci neviem či by som ten film brala tak ako ho beriem, možno len preto sa mi ako tak páčil :D

    OdpovědětVymazat
  10. Snad se k ní taky brzy dostanu. Film jsem viděla, byl krásný.

    OdpovědětVymazat
  11. Prosím o vyplnění mého dotazníku o Nicholasovi Sparksovi, potřebuji jej k ročníkové práci
    http://www.survio.com/survey/d/Z9L5F7J0T4H3D1T7P děkuji předem :)

    OdpovědětVymazat