pondělí 23. července 2012

PŘEČTENO: Stále nezvěstná - Chevy Stevens


Název: Stále nezvěstná
Autor: Chevy Stevens
Počet stran: 352
Nakladatelství: Knižní klub
Rok vydání: 2011
Datum přečtení: ?/2012

Anotace: Annie rekapituluje při terapeutických sezeních u psychiatričky svůj pohnutý životní příběh: příběh ženy unesené neznámým mužem, měsíce uvězněné v horské chatě, znásilňované, ponižované a podrobované nejnesmyslnějším pravidlům. A vystavené i nejhorší ztrátě, která ji mohla potkat… Přesto se dokázala svému vězniteli vzepřít a utéct. Jenže návrat do normálního života není vůbec jednoduchý: Annie se snaží znovu navázat vztah se svou matkou, s kamarádkou Christinou, s přítelem Lukem. Za pomoci psychiatričky se pokouší překonat strach z venkovního světa – a za pomoci policejního vyšetřovatele Garyho vypátrat, kdo její únos zosnoval a proč. Odhalená pravda je však až nečekaně krutá…


Tuto knihu jsem si koupila někdy začátkem letošního roku zkrátka proto, že v knihkupectví v našem městě nic lepšího neměli. Je to psychologický thriller, což není až tak úplně můj šálek čaje, ale jak jsem už říkala – přečtu téměř cokoli.
Autorkou je kanadská spisovatelka a realitní makléřka (stejně jako hlavní hrdinka) Chevy Stevens a toto je její prvotina. V budoucnu se uvažuje nad vydáním její druhé knihy, v originále Still Knowing, přesné datum vydání je ale dosud ve hvězdách.

„Zatímco jsem čekala na jeho odpověď, uvědomila jsem si, že stojí hrozně blízko za mnou. Něco tvrdého mě zatlačilo v dolní části zad. Pokusila jsem se otočit, ale popadl mě za vlasy a trhl mi hlavou tak prudce a bolestivě dozadu, až se mi zdálo, že mě skalpuje. Srdce mi naráželo do žeber a v hlavě mi hučela krev. Přála jsem si ho kopnout, utíkat, něco udělat, cokoli, ale nemohla jsem nohama ani pohnout.“
str. 15
Realitní makléřka Annie je unesena neznámým mužem během ukázky domu na prodej. David, kterému ale po celou knihu říká Úchyl, se vydává za potencionálního zájemce a poté Annie unese do chaty v horách, kterou vybudoval speciálně k tomuto účelu. Zde se Annie musí podrobovat nejrůznějším nesmyslným pravidlům, poslouchat svého únosce a nechat se znásilňovat. Její únosce je labilní osoba – chvíli nepříčetný zlostí, za chvíli téměř laskavý. Co s ní má únosce v plánu? Najde jí tu vůbec někdo? Jak se odsud dostane? 

Příběh je vyprávěn ve dvou liniích – první je sezení hlavní hrdinky u psychiatričky, které vypráví svůj příběh, druhá linie je příběh samotný. Kniha je psána ich-formou, což bych bezesporu dobrý tah, psychologie hlavní hrdinky je tak velmi dobře vykreslena. Klade si nejrůznější otázky, z nichž nejčastější a nejdůležitější je: Proč právě já?

Tahle otázka je klíčová. Annie se sice za dramatických okolností podaří uprchnout, neustále ale žije ve strachu, zda měl Úchyl komplice, proč si vybral k únosu právě ji, proč o ní věděl vše ještě před jejím únosem. Odhalení pravdy je šokující a nečekané. Dokáže se vůbec někdy vzpamatovat z toho, co zažila? 

Je to napínavé, děsivé svou tíživou atmosférou a závěr je dobře a originálně vymyšlený. Sedl mi i naprosto hovorový styl, kterým je celá kniha psaná. Proto můžu jen doporučit.

1 komentář:

  1. Jééé, on o mně někdo napsal knížku!! :DDD
    (No, dobře, jedna z nevýhod naprosto neoriginálního nicku :D)
    Každopádně, tohle vypadá zajímavě. Po Miléniu mám psycho thrillery hrozně ráda a tahle knížka by mohla být přesně něco pro mě... Díky za tip, mrknu se po ní! :)

    OdpovědětVymazat