čtvrtek 13. září 2012

PŘEČTENO: Městečko Bush Falls - Jonathan Tropper



Název: Městečko Bush Falls (The Book of Joe)
Autor: Jonathan Tropper
Nakladatelství: Domino
Počet stran: 286
Rok vydání: 2005
Datum přečtení: 9/2012
Anotace:
Joe Goffman je třicátník, kterému kdekdo závidí, jak si uměl zařídit život. Napsal totální bestseller, podle něhož byl natočen úspěšný film. Joe se teď topí v penězích a je hýčkanou hvězdou newyorských večírků. Málokdo už ale ví něco o jeho soukromí. Třeba, že vyrůstal v dost divné rodině na maloměstě, kam se ovšem nikdy nehodlá vrátit, mimo jiné i proto, že o tamních lidech nepříliš lichotivě vypovídal jeho román… Pak ale jeho otec dostal mrtvici. Joe vyráží do Bush Falls, kde ho většina lidí upřímně nesnáší, aby se naposledy shledal se svým otcem, kterého neměl nikdy rád. Bushfallští mu sice hned první den dávají nepokrytě najevo, že pomsta bude vskutku sladká... Pozvolna se mu vracejí zážitky ze střední školy, kde se odehrála katastrofa, z níž se nikdy docela nevzpamatoval…Možná se mu podaří vypořádat s vlastní minulostí – pokud ovšem přežije návrat domů...


Jonathan Tropper není v Čechách moc známým autorem, ačkoli mu u nás kromě Městečka Bush Falls vyšli další tři knihy (Plán B, Jak hovořit s vdovcem, Všechno se mění), proto jsem se rozhodla, že vám jeho knihu představím.

Kniha je vyprávěna ich formou z pohledu Josepha Goffmana, třicetiletého spisovatele s pusou plnou ironických a sarkastických narážek a poznámek. Takový byl Joe alespoň zpočátku. Ke konci už to byl jen týpek, který neví, co chce, chová se jako náctiletý opilecký povaleč, který je neustále jednou nohou v problému. Ano, zpočátku mi byl Joe sympatický, jenže vývoj situace mě donutil přemýšlet nad tím, jestli je to opravdu takový kretén, jak se mi snaží ostatní postavy v knize sdělit. A pravdou zůstává, že opravdu nevím. Mimochodem, pokud vás slovo kretén pohoršuje, knihu ani nečtěte – na těch 286 stranách je to asi nejčastěji se vyskytující slovo.


Jen pár měsíců poté, co moje matka spáchala sebevraždu, jsem si šel do garáže pro baseballovou rukavici a našel jsem tam Cindy Posnerovou, která klečela na zemi a s velkou vervou prováděla felaci mému staršímu bratrovi Bradovi.“
str. 7, první věta knihy
 
Taktéž pocházím z malého města, takže se dokážu vžít do situace hlavního hrdiny – napíšete román, ze kterého se stane bestseller, natočí podle něj film s Leonardem DiCapriem a Kirsten Dunst v hlavních rolích, je jisté, že Vás určité osoby přestanou mít rády a tím spíš, když na svém rodném městě (a hlavně lidech v něm žijících) nenecháte nit suchou. Pak váš otec ale dostane mrtvici a vy se chtě nechtě musíte vrátit do své rodné hroudy, kde vás všichni nenávidí. Fajn situace, že?

Stylově bych autora přirovnala k Meg Cabot pro pánskou část populace. Je to kniha pro chlapy. I když chlapům se nebude líbit, protože se tam objevuje poměrně velké množství homosexuálů (celkem 2-3 ks). Tím se mírně zkomplikovala otázka Pro kterou skupinu čtenářů je vlastně kniha určena?

(Složitým bádáním jsem totiž zjistila, že muži celkově nemají gay témata v oblibě. Neznám jediného, kterému by se líbila Zkrocená hora. Nebo spíš jediného, který je ochoten to nahlas přiznat. Ale to odbočuju.)

Knihu jsem přečetla za jedinou noc. Chtěla jsem dát víc hvězdiček, určitě čtyři. Ale nemůžu. Ke konci knihy se totiž z hlavního hrdiny stal někdo jiný. Už to nebyl ten samý borec s pusou plnou poznámek, které vás donutí k smíchu. Připadalo mi, že autorovi tak trochu došel dech. Nicméně tři a půl hvězdičky jsou to opravdu hodně zasloužené.

Obálku radši nebudu komentovat. Česká je hrozná. Ty ostatní dvě méně. Nechápu jen, proč je u poslední ta růže, když o ničem podobném není v celé knize ani slovo.

2 komentáře:

  1. Stylově bych autora přirovnala k Meg Cabot pro pánskou část populace. >> z tohto vyplýva, že kniha by mi sadla. A čo sa týka obálky, najviac sa mi páči posledná, aj keď ako hovoríš, s knihou nesúvisí. :D

    OdpovědětVymazat