neděle 9. září 2012

PŘEČTENO: Návrat - Victoria Hislop

kosmas.cz
Název: Návrat (The Return)
Autor: Victoria Hslop
Nakladatelství: Ikar
Počet stran: 400
Rok vydání: 2010
Datum přečtení: 4/2012
Anotace:
Pod majestátnými věžemi Alhambry hraje hudba a dlážděné uličky Granady skrývají tajemství. Sonia Cameronová, Londýňanka se španělskými kořeny, nezná dějiny města, přijela sem jen se svou přítelkyní Maggie, aby se zdokonalily v tanci. V tiché kavárně si však náhodou vyslechne cizí rozhovor a poutavá sbírka fotografií ji vtáhne do výjimečného příběhu děsivé španělské občanské války. Před sedmdesáti lety žila v domě, kde se kavárna nachází, soudržná rodina Ramírezových. V roce 1936 naruší křehký mír v zemi vojenský puč generála Franka. Manželé Ramírezovi, jejich tři synové a dcera Mercedes se stanou svědky nejhorších válečných hrůz. Svědky, ale i oběťmi. Jejich životy rozdělí politika a každý z nich si musí vybrat, na čí stranu se přidá, a bojovat v soukromých bitvách, zatímco se celé Španělsko rozpadá. Soniu tato pohnutá rodinná historie – a také tanec – zcela pohltí, a ani netuší, jak podstatně obojí zasáhne do jejího života.

victoriahislop.com
Od této autorky jsem četla asi před rokem knihu Ostrov, a protože mě docela zaujala, řekla jsem si, že zkusím i Návrat. Knihu jsem "si koupila" k narozeninám. Rozuměj dostala jsem poukaz do knihkupectví a vybrala si dle svého vkusu. Že bych se tedy vyloženě trefila, to se říct nedá, ale mám v knihovničce i horší kousky.

Anotaci blíže rozebírat nebudu, jen bych podotkla, že její autor tak trochu kecá. Sonia žádný rozhovor v kavárně nevyslechne - zatímco si čte průvodce, majitel kavárny jí osloví a začne jí sám vyprávět onen příběh. Ale to je jen detail.

http://viningsgallery.com
Příběh je psaný er formou a odehrává se ve dvou časech. Tím prvním je už zmiňovaná Sonia a její kamarádka Maggie, které přijeli do Granady tančit. To se odehrává v roce 2001. Sonie Miguel vypráví příběh Mercedes Ramírezové, odehrávající se během  španělské občanské války v letech 1936 až 1939. Byl to jeden z nejsložitějších a nejnepřehlednějších konfliktů a pravda je, že ani já jsem z knihy nepochopila, kdo na čí straně je a kdo proti čemu bouje. Autorka to ostatně nijak extrémně nerozebírá, takže se nemusíte bát nudných pasáží.

Ve zkratce bych zmínila plusy a mínusy téhle knihy.

Mínusem rozhodně je velké množství postav bez charakteru. Ani jedna z nich (a že jich tam bylo!) mi nepřirostla k srdci. Většina z nich byla popsána stylem "Jmenovala se tak a tak a udělala tohle a tohle. Pak umřela a Mercedes šla dál a dál hledala Javiera." Dalším mínusem byl pak závěr. Trochu laciný a kýčovitý. Ale nebudu spoilerovat. 

Plusem je naopak atmosféra - tanečnice Mercedes milující flamenco, to na mě hezky dýchlo. Česká obálka je doslova strašná, anglická už docela jde. Hodnotím slabým průměrem.


Žádné komentáře:

Okomentovat