Název: Tajné dobrodružství Charlotte Brontëové (The Secret Adventures of Charlotte Brontë)
Autor: Laura Joh Rowland
Nakladatelství: Plus
Počet stran: 399
Vydáno: 2010
Přečteno: 9/2012

Vydejte se na cestu po viktoriánské Anglii. Poznáte ji od nejtemnější zapadlé uličky až po honosné paláce, a to včetně hrdiny, který v sobě kombinuje pana Rochestera s angentem 007. Nechybí ani zlotřilý padouch, jehož ďábelské plány ohrožují britské impérium. Charlotte Brontëová je vržena po hlavě do vzrušujících dobrodružství, jež ve skutečnosti nikdy nepoznala, ale tajně po nich touží...

Laura Joh Rowlandová je autorkou především historických detektivních románů, odehrávajících se v dálných východních zemích. Sama pochází z rodiny čínských a korejských přistěhovalců do USA, takže je to více méně pochopitelné. Do češtiny bylo (zatím) přeloženo patnáct jejích knih, nicméně pro mě to bylo z touto autorkou první setkání.

Anotace nám toho moc neříká, takže ji trochu rozšířím. Charlotte Brontëové je 32 let, je stále svobodná a žije si poměrně  jednotvárným životem se svými sestrami Anne a Emily, bratrem Branwellem a otcem ve vesničce Haworth. Nedávno třem sestrám vyšly knihy, které byly napsány pod pseudonymy (Acton Bell - Agnes Greyová, Ellis Bell - Závratné výšiny a Currer Bell - Jana Eyrová), skutečnou totožnost autorů však nikdo netuší. Jednoho červencového dne roku 1848 jí přijde znepokojivý dopis od nakladatelství Smith Elder & Company, které vydalo její knihu. Majitel nakladatelství George Smith má podezření, že knihy, které sestry napsaly, jsou všechny dílem jedné a té samé osoby, tedy Charlotty. Charlotta společně se sestrou Anne se vydají do Londýna, aby dokázaly, že došlo k omylu a že sestry Brontëovy opravdu existují.

Cestou vlakem potkají Anne a Charlotte mladou a krásnou ženu, která se jim představí jako Isabel Whiteová. Je značně nervozní a očividně za sebou nemá zrovna světlou minulost. Prozradí na sebe jen několik málo věcí - pracuje jako guvernantka v domě pana Locka a cestuje do Londýna. Charlotta jí v náhlém zájmu prozradí, kde se hodlají s Anne ubytovat a pozve ji na návštěvu. Poté, co sestry Brontëovy vyřídí nedorozumění v nakladatelství a vrací se zpět do hostince. V temné uličce jsou ale sestry svědky vraždy Isabel Whiteové, která je šla zrovna navštívit. Vrah ale uteče nepoznán. Hlavní vyšetřovatel dochází k závěru, že šlo o obyčejného pouličního lupiče, což se Charlotte nezdáa tak se rozhodne, že bude pátrat sama.

Na scéně se objevuje přitažlivý a inteligentní Gilbert White, bratr zemřelé ženy, který si rovněž myslí, že Isabelina vražda nebyla jen náhodou. Pátrá, zda nedala Charlotte nějaký balíček. Charlotte ale nic od Isabel nemá a tak odjíždí zpět do Haworthu. Tam na ní čeká překvapení. Dopis a v papíře zabalená kniha s intrukcemi. Má oboje doručit Isabelině matce. A tak Charlotte odjíždí do Bradfordu, kde navštíví Isabelinu slepou matku. Přečte jí dopis, ve kterém jí dcera píše, že jí odkazuje tisíc liber a knihu Kázání reverenda Charlese Duckwortha. Kde zvala obyčejná guvernantnka takové peníze? A proč je zrovna tahle kniha tak důležitá? Slepá paní Whiteová usoudí, že kniha jí k ničemu není a nechává jí Charlotte.

"Listovala jsem umaštěným zatuchlým svazkem a prohlížela žvanění duchovního, jenž se tímto pojednáním zvěčnil. Nikdo by jistě nevraždil, aby ji ukradl. Pak jsem si povšimla slov, která vyplňovala vnitřní okraje stránek knihy, tužkou, Isabeliným písmem...." str. 115
Ještě jednu důležitou věc se od paní Whitové Charlotte dozví. Isabel byla jedináček. Kdo se tedy vydává za Gilberta Whita a proč? Může mu Charlotte důvěřovat?

Kniha byla napínavá, plná akce a naprosto neočekávaných zvratů. Nechyběl v ní ale ani náznak romantiky. Z počátku jsem si sice říkala, že se mi slova jako "agent", "mise", "boss" a "infiltrovat" do viktoriánského románu moc nehodí, ale nakonec jsem musela změnit názor. V příběhu vystupuje množství postav úplně smyšlených i skutečných, kterým autorka "trochu" přibarvila životní osudy. Nedokážu si představit jaké důvody měla Laura Joh Rowland k tomu, aby jako hlavní postavu zvolila Charlotte Brontëovou. Buďto chtěla ke knize přilákat větší pozornost nebo se jí prostě zdál Charlottin život v Haworthu k uzoufání nudný a chtěla jí dopřát trochu toho dobrodružství, alespoň smyšleného. Každopádně tohle je ten důvod, proč dávám 4 hvězdičky a ne 5. Příběh byl jinak bez chybičky, jen bych prostě nechala Charlottu Charlottou doma na blatech a jako hlavní hrdinku zvolila někoho zcela smyšleného.