Název: Zimní přízraky (The Winter Ghosts)
Autor: Kate Mosse
Nakladatelství: BB art
Počet stran: 207
Vydáno: 2010
Přečteno: 10/2012

Anotace: Mladý Angličan, jehož milovaný bratr padl ve válce, se v zoufalství vydá na cesty. Na silničce v Pyrenejích ho zastihne sněhová bouře, havaruje a pomoc nachází v údolní vesnici, zahalené nevysvětlitelným smutkem. Na večerní slavnosti se seznámí s dívkou, jíž vylije své srdce a ona mu na oplátku vypráví osudovou historii vesnice. Ráno, ač je to hrdinovi k nevíře, se ukáže, že na žádné slavnosti nebyl. V duchu veden dívkou ze svého živého snu, vypraví se do hor a v jedné z mnoho pyrenejských jeskyň nachází hromadný hrob posledních katarů, včetně práchnivějící krásné vypravěčky. Díky jemu se kataři hromadně "vracejí domů", vesnice ožije, zbavena prokletí minulosti, a mladý muž, vyléčený ze svého zhoubného smutku, se s láskou v srdci k mrtvé dívce rád vrací do života mezi lidi.

Jsou anotace, které vám o ději neřeknou téměř nic, nevíte, o čem kniha bude či nebude, mnohdy anotátor usoudí, že vám musí stačit jedna věta ve stylu "Román o lásce, nenávisti a touze" či "Thriller u kterého tuhne krev v žilách". Rozhodně to není případ této anotace. Není nikterak dlouhá, řekne to nejdůležitější a vy se můžete těšit, co dalšího se v knize odehraje. Jenže ne! Anotátor zde pravděpodobně nepochopil zásadní otázku "Co je to anotace?". Dle mého (nijak odborného) názoru má nalákat potenciálního čtenáře. Naznačit hlavní postavy, situaci, dobu ve které se děj odehrává a ZHRUBA směr, kterým se děj vydá. Anotátor této knihy si ale pravděpodobně řekl "stejně to má jen 200 stránek, udělám z toho výcuc na přebal, ať to nemusí číst celý!"

Těšila jsem se, co dalšího se v knize dozvím. Dle anotace jsem usoudila, že to bude dobrý rozjezd a pak přijde to veliké ALE a děj bude pokračovat dál. Čekalo mě docela zklamání, když se žádné ALE nekonalo. Takže v podstatě stačí přečíst si si anotaci a víte celý děj.

Ten se odehrává v roce 1928 a jak víme hlavním hrdinou je Angličan Freddie, který se po smrti bratra nervově zhroutil a několik měsíců strávil v sanatoriu. Otec i matka už jsou také mrtví a on jezdí po francouzské části Pyrenejí a hledá... nikdo neví co. Z bratrovi smrti se ještě nevzpamatoval, i když už je to téměř deset let. Nemám ráda ufňukané hlavní hrdiny a přiznávám, že Freddie mě rozčiloval celou dobu. Liboval si v tom smutnění, Fabrisse na slavnosti celý večer vyprávěl, jaké to bylo hrozné, když byl bratr prohlášený za nezvěstného, patrně mrtvého. Do toho se ještě přidala ta neveselá zimní nálada ve vesnici a autorčin styl a mě nechybělo málo, abych z toho všeho dostala depresi taky.

Kniha má necelých 200 stran textu a je doplněna černobílými ilustracemi (ty samé, jako v tomto článku) a je psána ich formou. Autorčin styl byl poměrně zvláštní, ale docela se mi líbil. Takže pokud vám nevadí hlavní hrdina ani to depresivní pošmourno (které bylo dobře popsané), pusťte se do toho.

Na autorku Kate Mosse jsem slyšela samou chválu, napsala i další knihy zabývající se katary - Labyrint a Hrobku, které jsou téměř všude hodnoceny lépe, než Zimní přízraky. Zimní přízraky byly po všech stránkách průměrné. (A to jsem mírná!)