neděle 3. března 2013

I'm obsessed with... (1)

Meme z dílny Emily L.
Cílem je zveřejnění obsese, kterou může být libovolná, věc, osoba, činnost atd.
Článek by se měl objevovat každý pátek... (takže omluvte zpoždění...)

Downton Abbey

Miluju tenhle seriál! Je to něco jiného, než ty americké seriály, které mi přijdou všechny stejné (až na pár čestných výjimek, které se ostatní snaží napodobit). Miluju ty kostýmy, interiéry i exteriéry, miluju Mary a hraběnku-vdovu...

O čem Panství Downton je?
 
Děj začíná v roce 1912 ztroskotáním Titanicu, na kterém zemře blízký příbuzný a dědic panství Downton, na kterém dosud žijí hrabě a hraběnka z Granthamu. Podle práva musí zdědit celé panství syn a toho manželé nemají, jen tři dcery - nejstarší Mary, prostřední Edith a nejmladší Sybil. Dědictví tak přechází na jejich vzdáleného bratrance Matthewa Crawleyho, který pochází ze střední třídy a aby se uživil, pracuje jako právník, což samozřejmě celé hraběcí rodince nejde pod nos, protože to znevažuje jejich postavení, nejméně se to zamlouvá hraběnce-vdově v podání naprosto famózní Maggie Smith, a také nejstarší Mary.
Zatímco hraběcí rodinka řeší své starosti s dědictvím, dole pod schody vládne naprosto jiná atmosféra. Početné služebnictvo, jehož část je rodině věrná po generace a druhá část se snaží "jít s dobou" a najít si lepší zaměstnání, intrikuje, kuje pikle, pletichaří a zažívá své vlastní starosti i radosti. Celé je to protknuté typickým suchým humorem (no jo, ti Britové!)
  


Postavy
Celé to asi nejlépe vystihují slova Járy Cimrmana "Člověče, vy tam máte figur jako na orloji!" Objevuje se tu opravdu úctihodné množství postav, ale nebojte se, že byste se ztráceli! Ani náhodou. Každá má své trápení, svoje radosti a svoje touhy a cíle, ať už je to pomocná kuchařka Daisy nebo hraběcí dcera, lady Mary. Přiznávám dobrovolně, že některé postavy, které byli napsány jako kladné, mi zpočátku nešli pod nos, ale časem jsem si je oblíbila. Naopak tady máme i několik záporáků. Ale nic není černobílé!
Série
Momentálně jsou na světě tři série, přičemž první má 7 dílů, druhá o jeden díl navíc a ještě Christmas Special a třetí série celkem 9 dílů. Na konci třetího dílu jsme už v roce 1921, takže se vše děje zhruba během devíti let, druhá epizoda je navíc silně poznamenána první světovou válkou, takže ani o "akční" scény není nouze.

Nechci vám kazit momenty překvapení, takže nebudu spoilerovat. (Malou "spoileroidní" fotku Mary a Matthewa jsem si ale neodpustila!) 
Jen poslední série mě svým děním zklamala. Po shlédnutí posledního dílu třetí série jsem chvíli nemohla uvěřit, že je to pravda a tvůrci mi to opradvu udělali. Chvíli jsem naštvaně slibovala, že už se na žádný další díl nepodívám, ale za deset minut už jsem googlila, kdy že bude ta čtvrtá série. Bude brzy a já se už zase nemůžu dočkat!

Takže pokud máte rádi Anglii, trochu té historie, drama nebo trochu intrikaření, rozhodně neváhejte. Já se u toho smála i brečela a vážně se nemůžu dočkat další série! Nakonec trailer týkající se první série.


2 komentáře:

  1. Ráda vyzkouším něco nového, o tomhle seriálnu jsem navíc nikdy neslyšela. :)

    OdpovědětVymazat