úterý 5. března 2013

PŘEČTENO: Pýcha a předsudek - Jane Austen

Název: Pýcha a předsudek (Pride and Prejudice)
Autor: Jane Austen
Nakladatelství: Rozmluvy
Počet stran: 300
Vydáno: 2008
Přečteno:2/2013

Anotace:
Klasický román z prostředí zámožných středních vrstev na anglickém venkově na konci 18. a počátku 19. století. Autorka líčí klidný a ničím nerušený život, všední radosti, zábavy a starosti. Rodinný klid bývá narušen zejména tehdy, když jsou v rodině dcery a na obzoru se objeví možný ženich. Vdavky jsou pro ženu v této době jedinou možností zaopatření a proto je nutné důmyslné splétání sítí kolem kandidáta ženitby. Autorka dává svému románu ironický podtext. Všechny postavy románu - stoický pan Bennet, jeho energická manželka a pět dcer vstoupily již dávno do podvědomí čtenářské veřejnosti.

Kolem téhle knihy jsem dlouho chodila. Koupila jsem si paperbackové vydání v Levných knihách, zastrčila ho do knihovny s tím, že si ho brzo přečtu. Jenže nepřečetla a časem vyrazila opět na nákupy a v domnění, že Pýchu a předsudek ještě nemám, jsem si koupila vydání jiné. Dvakrát jsem knihu rozečetla a dvakrát ji vrátila zpět s tím, že teď si dám něco "lehčího" a na ten slavný román se mrknu "později". Potřetí to vyšlo.

O čem kniha je snad nemusím psát, snad každý o knize slyšel, četl ji, nebo četl o ní, případně viděl jednu z mnoha filmových adaptací. Ve zkratce bych přeci jen nastínila děj dvěmi větami: Pokud máte natolik cílevědomou matinku, jako pět sester Bennetových, jistě jí neujde žádná příležitost vás provdat. A když se do sousedního sídla nastěhuje mladý, pohledný a svobodný pan Bingley, život paní Bennetové najednou nabírá nový smysl. Jedinou vadou na kráse úžasného pana Bingleyho je jeho namyšlený přítel, pan Darcy, kterého neustále vodí sebou.

Postavy téhle knihy jsou dokonalé, každá jiná a každá má svůj charakter, každá ve vás vyvolá nějaké emoce. Elizabeth, Darcyho, pana Benneta a Jane prostě musíte milovat, zato lady Catherine de Bourgh nenávidět a panu Collinsovi, Lydii nebo paní Bennetové se smát pro jejich hloupost či naivnost.  Já osobně jsem si asi nejvíc oblíbila  pana Benneta a jeho ironické hlášky, kterými častoval svou manželku a dvě nejmladší dcery.
"Ty a do Brightonu! Kdepak, nepustil bych tě ani do Eastbournu, i kdybys mi nabízela padesát liber! Ne, Kitty, vzal jsem si z toho aspoň ponaučení, abych byl opatrnější, a důsledky pocítíš i ty. Žádný důstojník mi nesmí překročit práh ani projít vsí. Plesy jsou přísně zakázané, ledaže tě bude hlídat některá ze sester. Nepustím tě ze stavení, dokud nedokážeš strávit aspoň deset minut denně rozumným způsobem."
Kitty, která vzala tyto pohrůžky doslova, se rozplakala.
"No tak, no tak," řekl, "netrap se. Budeš-li se vzorně chovat nejbližších deset let, vezmu tě potom třeba na přehlídku."

I když byla kniha napsána před více než 200 lety, čte se snadno (snad až na trochu "šroubované" dialogy) a děj rychle ubíhá. Je tam i několik "wow momentů", u kterých jsem byla překvapená, třebaže jsem věděla, o čem kniha je a jak dopadne a dokonce předtím viděla film z roku 2005 s Keirou Knightley v hlavní roli. Za zmínku stojí i úžasný překlad paní Evy Kondrysové. 

Je to ten typ knížky, kterou si vezmete do ruky, když máte zrovna špatné období, něco se vám nedaří a vy prostě potřebujete vypnout a přečíst si něco, co pohladí po duši.

Takže teď se i já řadím do fanklubu Jane Austenové. Tenhle romantický příběh mě okouzlil na nejvyšší míru. Většinou bývám skeptická, nerada očekávám od vychvalovaných knih mnoho, protože bývám zklamaná, ale tentokrát je to výjimka! Teď si jen říkám, proč jsem ji tak dlouho odkládala!


Jane Austen se narodila v hrabství Hampshire v roce 1775 jako předposlední z osmi dětí. Dostalo se jí vzdělání kvatitnějšího, než ostatním dívkám její doby. Vedla poklidný život, který se skládal ze zábav její společenské vrstvy, které do detailů popsala ve svých knihách. Přestože byla zasnoubena, nikdy se nevdala. Za jejího života jí vyšly knihy Rozum a cit (1811), Pýcha a předsudek (1813), Mansfieldský park (1814) a Emma (1815). Vyšly však anonymně podepsány "od jedné dámy" (v originále "By a Lady"), o jejím autorství věděla jen nejbližší rodina. Neměla příliš pevné zdraví a zemřela v roce 1817. Po její smrti vyšla další její díla.





_________________________
zdroj: anotace, obrázky

 

9 komentářů:

  1. Nejsem si jistá, jestli jsem knihu četla, ale film jsem viděla na stoprocent a moc se mi líbil, takže předpokládám, že knížka se mi bude líbit taky. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Moje srdeční záležitost, za kterou se vůbec nestydím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se naopak skoro stydím, že jsem ji četla AŽ TEĎ... :)

      Vymazat
  3. Nejlepší kniha světa :) naprosto ji miluji a můžu ji číst klidně milionkrát a nikdy mě neomrzí :)

    OdpovědětVymazat
  4. toto je aj moja srdcovka :), tož vitaj v klube :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tuhle knížku mám taky moc ráda! :) Je to docela dlouho, co jsem ji četla, ale do dnes si pamatuji, jak mě bavila. :) Souhlasím, že postavy jsou skvělé. :) Myslím si, že jsou dobře propracované a uvěřitelné.
    Ten obrázek z "fb" mě pobavil. :)) Je pěkné, že si dnes, po takové době, co byla kniha napsaná, někdo udělá čas a vymyslí něco takového. Zvlášť dnes, když čte minimum lidí (aspoň takový mám pocit :()

    OdpovědětVymazat
  6. od Jane som čítala len toto a milujem tú knihu! je absolútne úžasná, strašne sa mi páčila ;) jedna z mojich najobľúbenejších :D
    A krásna recenzia ;)

    OdpovědětVymazat
  7. Strašně moc bych si chtěla tuhle knížku přečíst! Viděla jsem film, který se mi strašně líbil, a právě proto bych chtěla okusit i knihu. Jane Austen je oblíbená autorka sestřenice, která ji nadevše vychvaluje. - Už to je důvod číst! :D

    OdpovědětVymazat
  8. Moje nejoblíbenější kniha! :)

    OdpovědětVymazat