pondělí 13. května 2013

PŘEČTENO: Anna krví oděná - Kendare Blake



Název: Anna krví oděná (Anna dressed in blood)
Autor: Kendare Blake
Nakladatelství: Baronet
Počet stran: 271
Vydáno: 2013
Přečteno: 4/2013

Anna krví oděná je hororová YA, což je žánr, který moc nečtu, protože si na něj zkrátka připadám stará. Občas mě ale přeci jen něco z tohoto žánru zaujme a rozhodnu se si danou knížku přečíst. Annu krví oděnou jsem ale vyhrála v soutěži u Lenky a tímto bych jí ráda ještě jednou poděkovala. 

Theseus Cassio Lowood, kterému všichni říkají Cas, zdědil po svém otci zvláštní poslání. Zabíjí mrtvé. Tedy duchy, kteří odmítají opustit zemi a "baví" se vražděním a tyranizováním živích. Se svou matkou-čarodejnicí a kocourem sjíždí celé Státy, nikdy se dlouho nezdrží. Jeho plány jsou v každém městě stejné. Zapsat se na místní střední školu, vysondovat informace o duchovi z místních studentů a ducha najít a zneškodnit za pomoci athame, zvláštní dýky, kterou zdědil po svém otci. I Thunder Bay má svého ducha - Annu krví oděnou. Annu Korlovovou, která byla zavražděna v roce 1958 a která od té doby žije ve starém vikroriánském domě a trhá na kusy všechny, kdo do něj vstoupí. Cas je rozhodnutý Annu zabít a pádit zase dál, situace se ovšem trochu zkomplikuje. Do cesty se mu připlete několik místních spolužáků a nakonec ani zabití Anny nebude tak snadnou záležistostí, jak by se mohlo zdát. 
Přinutím se otevřít oči a snažím se kousek zvednout hlavu. Nejdřív na schodech nevidím nic neobvyklého. Jsou užší a zábradlí je aspoň na třech místech zlomené. Pak se ale podívám výš. Je to ona. Mihotá se jako obrázek na počítačové obrazovce, jako nějaký temný přízrak, který se snaží probojovat z videa do reality. Jakmile se její ruka dotkne zábradlí, zhmotní se a pod její tíhou to vrže a skřípe. Zlehka zatřesu hlavou. Pořád jsem dezorientovaný. Vím, kdo to je, znám její jméno, ale nemůžu si vzpomenout, proč jsem tady. Najednou mi dojde, že jsem v pasti. Nevím, co mám dělat. Slyším, jak Chase a Mike v hrůze opakovaně žadoní a hádají se, jestli mají utéct, nebo se mě nějak pokusit dostat z domu. Anna ke mně sestupuje, jde dolů po schodech, aniž by dělala kroky. Příšerně za sebou vláčí chodidla, jako by je vůbec neuměla používat. Tmavé nafialovělé žíly jí prořezávají bělostně bledou pleť. Její černé vlasy bez odstínů se pohybují ve vzduchu, jako kdyby se vznášely ve vodě, vinou se za ní jako rákosí. To je na ní to jediné, co vypadá živě. Nenosí svoje smrtelná zranění jako ostatní duchové. Říká se, že jí prořízli hrdlo, ale tahle dívka má krk dlouhý a bílý. Ale jsou tady ty šaty. Jsou mokré a rudé a neustále se pohybují. Kape z nich na podlahu. Ani si nevšimnu, že jsem se posunul ke zdi, dokud neucítím studený tlak na zádech a rameni. Nemůžu odtrhnout oči od jejích očí. Jsou jako kapky ropy. Nejde poznat, kam se dívá, ale nejsem tak pošetilý, abych doufal, že si mě ještě nevšimla. Je příšerná. Nikoliv ohyzdná, ale nepozemská. str. 67

Kniha je psána ich formou z pohledu Case, což se mi líbilo. Myslím, že se autorce povedlo vžít se do pocitu kluka. Z Anny jde tak strach, ale na druhou stranu je vám jí vlastně líto. Ovšem ostatní postavy podle mě nebyli nijak dobře propracované a vlastně mě vůbec nezaujali. Všechny byly tak nějak "ploché" a občas reagovali mírně nelogicky. Místy je kniha trochu nechutná, ale že by došlo k nějakému krveprolití "pro efekt", toho se bát nemusíte. Ač je to horor a já jsem hrozný posera, nikterak děsivé mi to nepříšlo. Zápletka je poměrně jednoduchá, ale moc se mi líbil styl, kterým je celá kniha psaná. "Duchařská" atmosféra mi připadala dobře vystižená.

Knížku tedy hodnotím průměrně, nikterak mě neoslnila, ale odpočinula jsem si u ní.

Za mě tedy tři hvězdičky. 


Kendare Blake se narodila v Jižní Korei, ale s rodiči se přestěhovala do USA. Vystudovala obor kreativní psaní na Middlesex University v severním Londýně, kde získala titul M. A. Žije a píše ve Washingtonu, brzdí auto kvůli zvířatům - z nichž největší byl jelen, který to bohužel nezvládl, a nejmenší byla myš, která sice přežila, ale uzdravovala se celou věčnost - a má ráda řeckou mytologii, krvavé červené maso a veganství. V těchto dnech vychází u nakladateství Baronet druhý díl této série Dívka z nočních můr.

8 komentářů:

  1. To jsi jedna z mála, která se u ní nebála, já jí sice nečetla, ale taky si říkám, že to nemůže být tak hrozné :) Ale chci se k ní někdy dostat :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mne sa páčili časti keď bola Anna krvilačná 8P Akonáhle ta, všetci zmäkli, už to bolo také priemernejšie. 2ku by som si ale prečítala.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak knihu jsem ještě nečetla, ale všude o ni zakopávám. I když tohle je poprvý, co jsem se opravdu obtěžovala přečíst recenzi, takže konečně víc, o čem že to je :) Z popisu tuším, že by mi kniha asi dost lezla na nervy, kdybych viděla Supernatural - zní to totiž podezřele podobně. Naštěstí nic takovýho nesleduju, takže si Annu snad přece jen přečtu :) A i ukázka dost pomohla, takže díky za recenzi.

    A btw, ohledně tý "chyby" v překladu, tak to žádná chyba není. Jde obojí - jak "dům Anny", tak "Annin dům". Kdyby někdo řekl "dům mé matky", taky by ses nad tím pozastavila?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jo, tak jsem to hledala, ale nikde jsem uspokojivou odpověď nenašla, takže ti budu věřit. Myslím, že už mi někdo něco podobného taky vytýkal, ale asi jsem si to spletla s něčím jiným! Děkuju za připomínku.

      Vymazat
    2. Teď jsi mě rozhodila a na chvilku jsem zaváhala, přece jen je to nějakej ten pátek, co jsem měla naposled češtinu :D Ale ne, opravdu jde obojí - jedno je přivlastňovací přídavný jméno a to druhý je posesivní druhý pád (dativ). Když to budeš hledat pod tímhle názvem, tak by ses měla dopátrat odpovědi :)

      Ale aby se to nezvrhlo jen v jazykovej rozbor, tak mám ještě doplňující otázku ke knize - jelikož má pokračování, je tenhle první díl nějak řádně ukončenej? Dá se to číst i samostatně?

      Vymazat
    3. Bohužel, typická "sériovka", končí to jakoby "špatně", aby tě to donutilo číst i ten druhej, kde se určitě všechno vyřeší... :D Nicméně já se asi do dalšího pouštět nebudu...
      Díky za radu, jdu si rozšířit obzory... :)

      Vymazat
  4. knihu už mám zarezervovanou v knihovně a už se na ni strašně moc těším :) na knihu jsem všude slyšela jenom samé pozitivní recenze a názory! už se opravdu nemůžu dočkat ;)

    OdpovědětVymazat
  5. No aspoň někdo se nad tím nezoplývá. Když jsem napsala pro Fantasyi recenzi o tom, že je ta kniha špatná, tak mě chtěli lidi ukamenovat :D

    OdpovědětVymazat