sobota 4. května 2013

PŘEČTENO: Měděný jezdec - Paullina Simons

Název: Měděný jezdec (The Bronze Horseman)
Autor: Paullina Simons
Nakladatelství: Ikar
Počet stran: 616
Vydáno: 2013 (2. vydání)
Přečteno: 5/2013

Je léto roku 1941. Taťána Metanovová žije v  Leningradě ve dvoupokojovém bytečku, se svou sestrou Dášou, bratrem-dvojčetem Pašou, rodiči a dvěmi prarodiči. Je jí sedmnáct, nic jí netrápí a nic jí netíží. V ten den, kdy se setkáváme s Taťánou poprvé se stanou dvě věci - nacistické Německo napadne Sovětský svaz a Taťána se zamiluje. Rodiče ji pošlou nakoupit nějaké zásoby, které jsou s blížící se hrozbou války potřeba a dívka se na autobusové zastávce setkává s Alexandrem Bělovem, nadporučíkem sovětské armády, který je tolik odlišný od ostatních ruských mužů. Taťána, naivní a nevinné děvčátko se okamžitě zamiluje. Alexandr zdá se její city opětuje, ale oba je čeká šok, když se později ukáže, že právě Alexandr je tolik opěvovaným a vychvalovaným objevem Taťániny starší sestry Dáši. 

Dívka svou sestru miluje nade vše a tak se rozhodne ustoupit a přenechat Alexandra jí. Ale co na to Alexandr? I když se snaží vzájemnou náklonost nevnímat, nedaří se jim to. Dvojice se tedy schází potají, skrývá se před ostatními a hlavně před Dášou. O Táňu má navíc zájem i Alexandrův přítel Dimitrij, který je dívce ale nesympatický. Zná ale Alexandrovo tajemství, které za žádnou cenu nesmí vyjít na povrch. Do toho všeho začíná blokáda, příděly jídla jsou den ode dne menší a lidé kolem umírají...

Knihu jsem si objednala, protože jsem na ni slyšela samou chválu, takže mě zajímalo, jestli to je opravdu tak epic, jak všichni tvrdí. Má trochu větší formát, než klasické knihy a navíc 616 stran. Miluju dlouhé knížky. Pokud je nemilujete, stejně se nemusíte bát, uteče to opravdu rychle. Až na malou pasáž ve druhé třetině knihy jsem ani jednou neměla pocit, že se to táhne. Ihned potom, co jsem knihu otevřela a uviděla písmenka jako blešky, jsem byla trochu zaražená, ale nedělaly mi problém a za chvíli jsem si zvykla. Hodně se mi líbí obálka - vlastně všechny, nejen ta česká!

S hlavní postavou Taťánou Georgijevnou Metanovovou se setkáváme coby s naivní, sladkou a nevinnou sedmnáctiletou dívkou, která potřeby svých blízkých staví na první místo a teprve poté se stará o své vlastní.  Každý den prochází bombardovanými ulicemi pro příděly, aby zbytek rodiny měl co jíst a přežil. Udělá co se  jí řekne, přenechá sestře muže, do kterého je sama zamilovaná... Postupem času se ale postava vyvíjí a nakonec je z ní nebojácná zdravotní sestra, ošetřující raněné, podnikající dobrodružnou cestu, aby se zachránila.

Jedná se sice o historický román, nemusíte se ale bát, že budete zahrnuti popisem bitev a podrobnostmi o blokádě Lenningradu. Vůbec ne. V knize je zmíněno jen to, co má význam pro budoucí děj. Žádné plány vojenských operací tedy nečekejte, zato čekejte hodně postav, poměrně dobře vykreslených. I když Alexandr mi přišel trochu moc dokonalý, ve svých 22 letech je líčený jako by to byl nejzkušenější a nejmoudřejší chlap světa, ale dá se to přežít. Dimitrij je naopak hnusák všech hnusáků, takže se dočkáte sympatických postav i záporáků jak se patří.

Autorčin styl je čtivý, nikterak složitý a kniha je psána er formou. I tak se autorce podařilo dokonale vykreslit (nejen) Taťániny pocity (což, jak všichni víme, jde snáze, když je kniha psána ich formou), takže za to autorce tleskám. Ačkoli otevřené konce nemám moc v oblibě, tady jsem ho uvítala, nemůžu se totiž dočkat, až vyjde druhý (a třetí) díl, abych si je mohla přečíst!
Kniha si jednoznačně zaslouží pět hvězdiček, ale tak úplně epic to nebylo. Našlo se tam pár nesrovnalostí nebo mírných klišé (viz výše zmiňovnou postavu Alexandra) ale nic závažného. Možná bych měla udělat nové hodnocení, mohlo by se jmenovat šest z pěti nebo klasika. Do téhhle kolonky by ale takhle knížka nespadala. 

Spousta lidí na GR psala, že jim kniha totálně změnila pohled na svět, nebo něco v tom smyslu. Mně tedy ne. Je to prostě výborně napsaný román o lásce v sovětském Rusku. Je to knížka, která vás rozbrečí (a pokud nejste citliví asi jako pařez, tak si doufám tvrdit, že ne jednou), u které se i zasmějete. Ale nic převratného jsem v tom nenašla.

Konečný verdikt: Pět z pěti, doporučuji!

 “Ask yourself these three questions, Tatiana Metanova, and you will know who you are. Ask: what do you believe in? What do you hope for? But most important – ask: what do you love?
 … I know who I am, she thought, taking his hand… I am Tatiana. And I believe in, and hope for, and love Alexander for life."

Paullina Simons se narodila a vyrostla v Petrohradu, v deseti letech však s rodiči emigrovala do USA. Je autorkou deseti románů, přičemž největšího úspěchu dosáhla Měděným jezdcem z roku 2001, který se stal mezinárodním bestsellerem a jenž je prvním dílem trilogie o osudech Taťány a Alexandra. Druhý a třetí díl vydá Ikar během roku 2013.


5 komentářů:

  1. Jak už se na ni těším! Vyhrála jsem ji na buxu a teď mi přijde domů a po tvé recenzi mě tak svrbí dlaně, až ji budu držet v ruce. Moc krásná recenze. A pokud mě kniha bude bavit (a troufám si tvrdit, že jo), tak další díly si koupím sama nebo si je budu přát pod stromeček. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Na toto sa chystám, každý to vychvaľuje a zaujalo ma to 8)

    OdpovědětVymazat
  3. Knížku mám doma a neskutečně moc se na ni těším! Opravdu! Po Tvé recenzi ještě víc :))

    OdpovědětVymazat
  4. Hm, že bych si ji (samozřejmě, že v rámci příprav na maturitu z dějepisu :D) objednala v knihovně? :D

    OdpovědětVymazat
  5. Já se na knížku taky těším :) A doufám že mě nezklame:)

    OdpovědětVymazat