sobota 12. října 2013

PŘEČTENO: Velký Gatsby - Francis Scott Fitzgerald

Název: Velký Gatsby (The Great Gatsby) 
Autor: Francis Scott Fitzgerald
Nakladatelství: Československý spisovatel
Vydáno: 2012
Přečteno: 7/2013
Počet stran: 197

Anotace:
Bouřlivá dvacátá! Věk ženských lýtek zadýhaných jazzem, věk technického pokroku a propastných sociálních rozdílů, léta uvolněných mravů a prohibice. O Americe paradoxů začal Francis Scott Fitzgerald psát v polovině roku 1924. Pobýval tehdy na Francouzské riviéře nebo v Paříži, kde se scházel s Ernstem Hemingwayem, Gertrudou Steinovou a dalšími, kteří se považovali za součást tzv. ztracené generace. Velký Gatsby je v pořadí třetím Fitzgeraldovým románem. Porpvé vyšel v New Yorku v roce 1925 a byl oceněn kritiky i čtenáři. Dodnes stojí v čele literárních skvostů dvacátého století a bývá označován i za vrchol tvorby samotného Fitzgeralda.
 Nechala jsem se zlákat a přečetla si další klasiku. Navnadil mě nový film s Leonardem DiCapriem, ale řekla jsem si, že dřív než shlédnu film, přečtu si knížku. 
Děj je v podstatě velmi jednoduchý. Vypravěčem je Nick Carraway, který přijíždí do Spojených států. Zde se chce věnovat obchodu s cennými papíry, jemuž ale ani trochu nerozumí. Jeho sousedem je bohatý Jay Gatsby, se kterým se brzy spřátelí. Gatsby ho požádá o zprostředkování schůzky s jeho sestřenicí Daisy, kterou miluje, ale která je vdaná za Toma Buchanana. Manželství ale není šťastné, Buchanan má milenku Myrtle. Začíná tak milostný čtyřúhleník, který skončí tragicky.
Překvapilo mě, jak krátká knížka byla. Zhltla jsem ji v autobuse na cestě mezi Stockholmem a Jönköpingem, což byla  možná chyba. Velký Gatsby je knížka, u které si toho musíte hodně domyslet, zapojit svoji představivost a smířit se s tím, že vám autor nenaservíruje všechno až pod nos. Což mi trochu nevyhovovalo. Mám prostě ráda, když se mi vše podá po lopatě. Možná je to trochu ignorantské, ale co!
Dějová linka není nikterak originální, co se mi ale líbilo byl způsob, jakým autor vystihl dobu, ve které se děj odehrává. Dvacátá léta nijak extrémně nemusím, rozhodně mě ale ve Fitzgeraldově podání zaujala. 
Dalším zklamáním pro mě byly postavy. Žádná - ani samotný Jay Gatz alias Velký Gatsby - ve mě nezanechala hlubší dojem. Z jazykového hlediska se mi kniha také zdála obtížná, některé věty jsem musela číst dvakrát, abych vůbec pochopila, co tím chtěl autor říci.

Úplně dobrovolně a bez mučení přiznávám, že tuhle knížku prostě nedokážu docenit. Rozhodně to pro mě nebyla knížka, od které se nemůžete odtrhnout. Každopádně se ale zařadí do seznamu těch, na které za pár let kouknu znovu. Třeba pochopím to kouzlo, které pro jiné má a já ho dosud neobjevila. Zatím tedy tři hvězdičky.



Francis Scott Fitzgerald (1896-1940)
Francis Scott Key Fitzgerald byl americký romanopisec, povídkář a scenárista poloviny 20. století. Je nazýván autorem džezového věku a byl představitelem poválečné „ztracené generace“, marně hledající své štěstí v hmotném rozkvětu Ameriky. Pocházel z rodiny irských přistěhovalců, což se také promítlo do jeho pozdější tvorby. V roce 1917 ukončil studium na univerzitě v New Jersey a Princetonu a vstoupil jako dobrovolník do americké armády. Po 1. světové válce se stal reklamním textařem newyorské agentury Barron Collier. V roce 1920 se F.S.K. Fitzgerald oženil se spisovatelkou Zeldou Layorovou, se kterou vedl velice zajímavý život a která se stala vzorem jeho románových postav. Ve 20. a 30. letech žil v Evropě, hlavně v Paříži. Stal se mluvčím americké mládeže, která se ostře stavěla proti pokryteckému životu dospělých. Protože žil finančně náročný život, začal psát krátké příspěvky do Saturday Evening Post. V roce 1937 se odstěhoval Fitzgerald do Hollywoodu, kde přijal práci scenáristy. Měl vleklé zdravotní potíže a bojoval také s alkoholismem. V roce 1940 zemřel předčasně na infarkt

3 komentáře:

  1. Velkého Gatsbyho si chci taky přečíst. Byla by to moje první přečtená klasika :33 :))

    OdpovědětVymazat
  2. Jo to už je let co jsem to četla a taky mi to tehdy nic moc neříkala, teď bych možná měla jiný názor :) Jinak kdyby Tě zajímali odpovědi na Tvé otázky z Liebster award tak tady jsou :) http://bastera.blogspot.cz/2013/11/tag-liebster-award.html

    OdpovědětVymazat
  3. Knihu jsem dočetla v létě a jako byla fajn, ale něco mi tam chybělo. Přesně jak říkáš, žádná postava ve mně nezanechala hlubší dojem.

    OdpovědětVymazat