pátek 8. listopadu 2013

PŘEČTENO: Jane - April Lindner



Název: Jane
Autor: April Lindner
Nakladatelství: Ikar
Vydáno: 2012
Přečteno: 9/2013
Počet stran:  256


Anotace:

Novodobé zpracování klasického příběhu o Janě Eyreové je současným milostným příběhem s dramatickou zápletkou. Jane Mooreová se po smrti rodičů vzdá studia na výtvarné škole a přijme místo chůvy malé holčičky, jejímž otcem je stárnoucí bývalý rocker. Dívka se sžívá s malou Maddy a chodem domácnosti Thornfield Parku, postupně začne podléhat kouzlu zkušeného podmanivého muže a poprvé v životě se zamiluje. Dům ale skrývá tajemství, které život všech obrátí naruby...



 Kdo pozorně čte můj blog ví, že Jane Eyrovou miluju. Možná proto jsem se rozhodla v knihovně sáhnout po Jane od April Lindner – remaku klasické Jane Eyrové.
Popravdě - číst se to dalo, ale bylo to takové nemastné, neslané. Pořád jsem čekala, kdy se autorka odpoutá od původního děje a přinese do knihy něco nového. Tak se ale vůbec nestalo. Autorka prostě jen změnila kulisy, takže Janino seznámení s panem Rochesterem neproběhne na cestičce a nehraje v něm hlavní roli kůň, ale na asfaltce a v hlavní roli máme mazácký kabriolet. No, trochu to ztrácí na poetičnosti… 


Zatímco originální Jane je zvláštní, sympatická postava, Jane, kterou vytvořila April Lindner mi k srdci nepřirostla ani trochu. Připadala mi jako hrozná sucharka. Pan Rochester ztratil veškeré svoje kouzlo a stal se z něj vyžilý rocker s krizí středního věku. Nuda. Ostatní postavy byli naprosto tuctové, včetně dcery pana R.


Ale abych jen nekritizovala – dobře se to čte a i když jsem příběh, zápletku, rozuzlení i vše ostatní znala, byla jsem pořád napnutá a zvědavá, jak si s tím autorka poradí. Nicméně nijak nadšená z toho nejsem. Na Jane Eyrové se mi nejvíc líbí ta atmosféra, kterou dokázala autorka vytvořit – to typické anglické pochmurné mlhavo a tajemný Thornfield Park… Tak nějak nemůžete čekat, že se vám tuhle atmosféru podaří navodit, když celý slavný Thornfield Park přemístíte do slunné Kalifornie!


Takže za sebe dávám dvě hvězdičky. Autorka napsala i druhý remake, tentokrát na knihu Na Větrné hůrce. Rozhodně jí číst nebudu. Jednak mi ani originál moc nepřirostl k srdci. Vlastně myslím, že se do budoucna vyhnu všem remakům!




April Lindner je prozaička, básnířka a profesorka na univerzitě Saint Joseph´s ve Philadelphii. Za svou první sbírku poezie obdržela cenu určenou začínajícím autorům, román Jane je jejím prozaickým debutem. V současnosti pracuje na knize Catherine, variaci na slavný román Na Větrné hůrce. Miluje rock a sestry Brontëovy a žije v Havertonu v Pensylvánii s manželem a dvěma syny.

Žádné komentáře:

Okomentovat