středa 13. listopadu 2013

PŘEČTENO: Než jsem tě poznala - Jojo Moyes



 Název: Než jsem tě poznala (Me Before You)
Autor: Jojo Moyes
Nakladatelství: Ikar
Vydáno: 2013
Přečteno: 9/2013
Počet stran: 408

Anotace:
Louisa Clarková je obyčejná dívka žijící mimořádně obyčejným životem. Má ráda svou práci v bistru, svého dlouholetého přítele a svět, který končí s hranicemi malého rodného městečka. Svůj život by za nic nevyměnila. Když však bistro zavřou, Louise měnit musí. Svět Willa Traynora naopak žádné hranice nemá. Je to svět adrenalinu, velkých obchodů i peněz, svět možností bez omezení. Will svůj život miluje. Když ho však nehoda upoutá na kolečkové křeslo, ví, že už ho nebude moci žít jako doposud. Jen těžko si lze představit více nesourodou dvojici než náladového a depresivní Willa a jeho novou optimistickou a upovídanou ošetřovatelku Louise…

Romantický příběh o dvou lidech, kteří nemají nic společného, dokud jim láska k nohám nepoloží celý svět. S ním však i otázku, jak vysokou cenu je člověk ochoten zaplatit za štěstí toho, koho miluje.
Většinou se snažím vyhýbat knihám, které už dopředu vysílají informaci, že se týkají těžké nemoci. To je důvod, proč jsem se vyhnula knize Hvězdy nám nepřály a mnohým dalším. Jsem z toho pak těžce v depresi.

Děj knihy plynul hezky pomalu a pohodově. Prvních několik stránek jsem z toho příliš nadšená nebyla, ale po několika málo kapitolách jsem se od knížky nemohla odtrhnout. Dočítala jsem ji nad ránem, nehledě na skutečnost, že ráno vstávám brzy a pak ještě hodinu koukala do stropu a přemýšlela.

Kniha je psána ich formou z pohledu Lou, několik kapitolek je napsáno z pohledu Willových rodičů, což jsem brala jako zajímavé zpestření a způsob, jak mohli Willovi rodiče obhájit svůj postoj v celé té záležitosti.

Postavy jsou velmi dobře propracované, Willa si zamilujete okamžitě, Lou působí sympaticky a její proměna je opravdu dobře popsaná. Nestane se z ní ze dne na den někdo jiný, vše jde postupně a působí to reálně.

Kniha nebyla nijak sladkobolná ani zbytečně melodramatická, k čemuž by téma mohlo svádět. Od začátku tušíte, že to asi happy endem neskončí, ale až do konce doufáte, že přece jen… možná. A pak probrečíte balíček kapesníčků. I já, osoba v poslední době citlivá asi jako pařez, jsem uronila slzu. A ne jednu. Na druhou stranu byla v knize místa, která mě donutila smát se nahlas. V jednom místě v závěru se mi dokonce podařilo pofňukávat si a smát se zároveň. Jak se tohle autorce povedlo, to opravdu netuším. :)

Za sebe s čistým svědomím dávám plný počet hvězdiček a prohlašuju tuhle knížku za jednu z nejlepších, co jsem letos četla! Samozřejmě doporučuju k přečtení. 





Jojo Moyes(nar. 1969) vystudovala na University of London žurnalistiku a novinařině se věnovala po deset let – pracovala pro britský deník The Independent a pobývala též v Hong Kongu jako dopisovatelka listu Sunday Morning Post. V roce 2002 jí vyšel první román Sheltering Rain a od té doby se živí jako spisovatelka na volné noze. Je autorkou deseti románů, její parketou jsou především romantické příběhy, které se však vyhýbají tradičním žánrovým klišé a schématům z telenovel a za nimiž se skrývá vážnější podtext. Její knihy jsou vydávány v 35 zemích po celém světě a každý nový titul se pravidelně umísťuje na předních místech evropských i amerických žebříčků bestsellerů
Jojo Moyesová je také jednou z mála autorek, která získala dvakrát prestižní britské ocenění Romantic Novel of The Year Award (v roce 2004 za Foreign Fruit a v roce 2011 za The Last Letter From Your Lover, který Ikar vydá v druhé polovině tohoto roku), které už od roku 1960 udílí Romantic Novelists' Association.
Spisovatelka žije s manželem, novinářem Charlesem Arthurem, a jejich třemi dětmi na farmě v hrabství Essex. Je velkou milovnicí koní a také vášnivou jezdkyní.

1 komentář:

  1. Jsem ráda, že nejsem jedna z mála těch, kteří tuhle knihu dokáží ocenit! A taky jsem se tlemila a do toho brečela chvílemi :D

    OdpovědětVymazat