neděle 9. února 2014

Amazon Kindle 5 - recenze

Já, naprostý negramot přes všeho, co se týká elektroniky, budu recenzovat elektroniku. Vážně? Uf. Takže držte mi palce, jdeme na to.

Dlouho jsem zvažovala koupi čtečky. Mám sen o obrovské knihovně, miluju vůni knih, šustění stránek a jsem stará konzerva. Rozhodování mi trvalo opravdu dlouho.

Co když mě čtení na čtečce nebude bavit? Co když mi bude připadat škoda kupovat knížky, když je můžu sehnat levněji v elektronické verzi a ta velká knihovna tedy nikdy nevznikne? Co když vlastně vůbec neušetřím, protože budu knížky kupovat ve dvojí verzi - elektronické i papírové?

Ke konečnému rozhodnutí došlo díky škole. V pondělí jsem měla "parádní" vysokoškolský rozvrh s pětihodinovou pauzou mezi dvěma semináři. Výborně. Mně, jakožto knihomolovi čtoucímu všude a všechno to nijak nevadilo. Prostě si kecnu do naší přepychové akademické knihovny a budu si číst.

Problém nastal v okamžiku, kdy jsem se rozhodla číst Hru o trůny. Ono táhnout sebou sešity na pět přednášek, věci na tělocvik, zahrnující triko, tepláky, tenisky, ponožky, vodu, ručník, sprcháč a deodorant, nezbytné nutnosti v dobobě mobilu, peněženky, kapesníčků, kosmetické taštičky, penálu s propiskami a zvýrazňovači, mp3 přehrávače a dalších konin, a vláčet se s tím od 9 ráno do půl 8 večer, to jako není žádný med. Navíc, když si navrch téhle kopice přibalíte tisícistránkovou knížku... Rozhodla jsem se, že takhle tedy ne a za poslední peníze z brigády pořídila čtečku. Kindla 5. Protože když už, tak aspoň pořádně!

Kindle 5 má šestipalcový displej s elektronickým inkoustem, 2 GB paměť a WiFi. Váží pouhých 170 gramů! Narozdíl od tabletu či notebooku se nezahřívá, takže ho můžete zvesela frknout do peřin a nebát se, že se vám zavaří.

Standartně se prodává v anglické verzi, ale na internetu je prý k dostání i verze česká. Nevím, nepotřebuji. I takový angličtinou (téměř) nepolíbený trouba jako já, dokázal vše nastavit bez problémů, pouze registrace na Amazon.com je trochu zdlouhavá, zejména kvůli klávesnici, po které je zapotřebí se pohybovat pomocí šipek.

Čte velké množství formátů, ale základním je pro něj mobi. U pdf občas zlobí písmenka s diakritickými znaménky (ach ta čeština!), ale vše se dá na internetu online překonvertovat na potřebný formát, ani nemusíte stahovat žádný program.

Čtečka je nepodsvícená. Výhodu to má tu, že nebolí oči ani při dlouhém čtení. Občas by se ale nějaké to mírnější podsvícení hodilo, což se dá ale vyřešit dokoupením lampičky. Displej je dobře viditelný i na slunci, vše je přehledné, písmo nastavitelné v několika velikostech i řádkováních.

Obsahuje Oxfordský slovník, takže při čtení knížek v angličtině nemusíte mít další slovník vedle sebe. Jeho kvality a fukčnost vám ovšem neoohodnotím, protože anglicky nečtu a nepoužívám ho. Existuje i funkce zvýranění textu, což se hodí zejména pokud si do čtečky chcete nahrát poznámky či skripta. Opět zůstane nevyužito, já prostě potřebuju zvýrazňovat ručně a ze čtečky bych se nenaučila ani fň.

Co chválím opravdu hodně je výdrž baterie. Mně osobně vydrží při každodenním čtení až měsíc, ale hodně záleží na tom, zda máte zapunutou WiFi (což já nemám). K dobíjení dochází pomocí USB, během něho není možné číst, ale netrvá dlouho.

Výborný na cesty i do postele (je fakt rozdíl, když vám v polospánku klesne na obličej 170 gramů nebo téměř kilo :), je "šikovný" do ruky, velikostně akorát (166 x 114 x 8,7 mm), tlačítka na otáčení stran jsou z obou stran a poměrně citlivá.

Osobně můžu říct, že od té doby, co mám čtečku, čtu mnohem více, než dřív. 
Takže za sebe můžu doporučit, jsem ráda, že jsem se nakonec rozhodla pro koupi, a že jsem nakonec vybrala právě Kindle.

Čtečku hodnotím 85 %.



A co vy? Máte čtečku nebo jste jejími odpůrci? A jakou? Jste s ní spokojeni?

8 komentářů:

  1. Já byla úplně ze začátku militantní odpůrce čteček - že prý opravdovou knihu nic nenahradí. Haha!=)
    Pak jsem ji měla na nějakou dobu propůjčenou od přítele a zjistila jsem, že jsem neměla být tak úzkoprsá. Je to ohromně praktické. Tím, že přejíždím na dlouhé vzdálenosti mezi Brnem a severními Čechami co dva týdny, se mi nechtělo pořád převážet knížky. A čtečka tohle hodně vyřešila. Navíc je pro mě ohromně praktická i ta skutečnosti ,že můžu mít skripta ve čtečce a nadchnuly mě výkladové slovníky. Takže paráda.
    Teď čekám na svůj Nook Simple Touch. Tak jsem zvědavá, jak budu spokojená.=)

    OdpovědětVymazat
  2. P tvé recenzi přemýšlím, že bych si taky pořídila čtečku. I když si myslím, že na tištěné knihy čtečka nemá, ale elektronické knihy jsou zas o malinko levnější než tištěné. Miluju vůni knížek a jejich obálky a tak, tak nevím jestli by se mi líbilo číst na čtečce.

    OdpovědětVymazat
  3. Kindla mám a mám s ním jeden velký problém. Mám MacBook a po každém připojení k počítači, abych ji mohla nabít nebo do ní cokoliv přidat mi okamžitě zamrzne, klidně i na celý den. Podobný problém má evidentně hodně dalších lidí....jinak bych byla samozřejmě spokojená, je pravda, že se čtečkou přečteš mnohonásobně víc :)

    OdpovědětVymazat
  4. Ja som v októbri na narodeniny tiež dostala presne túto čítačku a neviem si ju vynachváliť :) jediné čo ma štve sú zle prekonvertované knihy z pdf do mobi, ale to nie je jej vina :D Ináč je skvelá, batéria má výdrž, v škole na prednáške je nenápadnejšia ako kniha a keďže tiež cestujem veľmi som ju uvítala. Nemusím vláčiť knihy, jedny čítam doma, jedny na intráku a potom jedny v čítačke hocikde inde :) nemyslela som že to poviem, ale skutočne je to super vec :)

    OdpovědětVymazat
  5. čítať môžeš aj keď ju nabíjaš: ak máš windows tak dole v pravom rohu ti vybehne ikonka s informáciou, že si pripojila nejaké zariadenie, klikneš na ikonku a dáš zariadenie softvérovo odpojiť (myslím že sa tam píše vysunúť zariadenie?). Proste kábel máš v PC, ale počítač na zariadenie nefunguje a vtedy môžeš normálne čítať. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Ja mám kindle 5 už asi rok a úplne ju zbožňujem, hlavne kvôli knihám do školy je to veľká pomoc, pretože si neviem predstaviť, že by som ich všetky mala nosiť na prednášky :)

    OdpovědětVymazat
  7. O čtečce taky uvažuju, ale pořád se neumím rozhodnout :/

    OdpovědětVymazat