pondělí 3. února 2014

Knižní resty aneb Co v roce 2014 určitě přečtu

Znáte to... So many books so little time. Mám ve své knihovničce několik knížek, které jsem v návalu syslení nakoupila, s tím, že je určitě brzo přečtu. Výsledek je takový, že se mi krčí na poličce a na svou šanci ještě čekají. Pokaždé totiž přišlo něco, co dostalo přednost. V letošním roce to ale hodlám napravit. Proto tenhle seznam.

Takže představuju vám deset knižních restů, které určitě letos přečtu!

1. ANNA KARENINA - Lev Nikolajevič Tolstoj
Začnem pěkně zvostra, pořádnou klasikou. Tohle prostě musím přečíst. Přiznávám, že jsem se dostala zhruba na stou stranu, jenže pak se mi dostalo do ruky něco "lepšího" a "čtivějšího" a bylo po srandě. Knížka putovala do knihovničky a tam čeká a čeká... a já si každý měsíc říkám, že teď už určitě.

O čem to je?
Všechny šťastné rodiny jsou si podobné, každá nešťastná rodina je nešťastná po svém. Výmluvný postřeh giganta ruského realistického románu Lva Nikolajeviče Tolstého otevírá jedno z nejslavnějších psychologických děl v dějinách literatury, v němž si spisovatel po monumentální fresce Vojna a mír dopřál komornější zápletku a dalekosáhlým přetvořením látek módních romancí vyjádřil odpor k pseudomorálce „vyšších kruhů“. Inspirován skutečnou událostí, kdy se spořádaně vyhlížející mladá dáma vrhla pod kola nákladního vlaku, vytvořil Tolstoj příběh o skandálním poklesku „dobře provdané“ krasavice, která je přinucena váhat mezi salonním životem v nelásce a přirozeným právem na štěstí. Vzplanutí choti carského hodnostáře k důstojníku Vronskému, jež spisovatel umně proplétá s osudy a krizemi dalších příbuzných a přátel, je pro Annu o to tragičtější, že na rozdíl od dobových mravokárců nedovede být pokrytecká a milostný poměr ani jeho následky netají.

 
2. DÍVKY ZE ŠANGHAJE - Lisa See
Tuhle knížku jsem si koupila snad před rokem, možná ještě dříve. Byla v nějaké slevě, zaujala mě anotací a tak putovala do košíku... a odtud do knihovny, kde nedotčená leží dosud. Takže letos snad určitě!

O čem to je?
Nezapomenutelný příběh dvou nerozlučných sester začíná koncem 40. let v Šanghaji, Paříži východu. Díky bohatství svého otce si Pearl Chin a její mladší sestra May bezstarostně užívají života. Ale otec prohraje své jmění a musí prodat dcery nápadníkům, kteří si přijeli z Kalifornie pro nevěsty. Pearl a May se vydávají na svou životní pouť v okamžiku, kdy na jejich milované město začínají dopadat japonské bomby. Prchají přes divoký venkov plný čínských vojáků, za oceán. Zde se pokoušejí najít lásku k cizincům, kteří se stali jejich muži, usilují o sžití s novým prostředím a se zvyky a pravidly čínské čtvrti. I když jsou postaveny před mnohé oběti a obtížná rozhodování, zůstávají stále oněmi šanghajskými dívkami.

3. LUXUS - Anna Godbersen
Četla jsem na celou sérii poměrně dobré recenze + byla v Levných knihách = byla moje. I s druhým dílem, pro jistotu. A opět je potkal stejný osud, jako výše psanou knihu. A taky se mi moc líbila obálka. Ne, opravdu si nekupuju knížky, protože mají hezkou obálku!

O čem to je?
Půvabné dívky v krásných šatech, které se baví až do svítání na večírcích, neodolatelní mladíci s prohnaným úsměvem a nebezpečnými úmysly. Drobné lži, temná tajemství a skandální vztahy. Takový je Manhattan v roce 1899… Manhattanské společenské scéně vládnou Elizabeth a Diana Hollandovy. Když zjistí, že jejich postavení je velice vratké, náhle všichni představují hrozbu pro jejich šťastnou budoucnost. Tenhle vzrušující výlet do věku nevinnosti, který se odehrává ve světě bohatství a klamu, má ovšem k nevinnosti nesmírně daleko.


4.  RŮŽE Z CHERRYBROOKU - Tania Crosse
Vážně jsem expert v nakupování historických románů, které potom něčtu... 

O čem to je?
Mladá a krásná Rose Maddifordová žije sama se svým otcem, správcem výrobny střelného prachu, v krásné a divoké krajině Dartmooru. Když ale dojde k tragédii a její otec zůstane upoután na lůžko, ocitá se Rose a její rodina bez prostředků a bez střechy nad hlavou. Jediným řešením se stává sňatek s bohatým panem Chadwickem, jemuž Rose učarovala. Vášnivá a prudká Rose však Charlese nemiluje. Přijde snad láska časem?




5. RUSKÁ KONKUBÍNA - Kate Furnivall
Neříkala jsem to? Historický román z rusko-čínského prostředí. Jedná se (myslím) o druhý díl série. První díl už jsem zdolala a dokonce i zrecenzovala.

O čem to je?
Neodmyslitelnými kulisami válkou zmítané Číny na sklonku 20. let minulého století jsou kromě ostrého střetu chudoby a bohatství mocných také mnohé hrozby: opiová smrt, organizované zločinecké skupiny, únosy i mučení obestřené rouškou špinavé politiky, vyděračství a korupce. Na okraji nelítostné společnosti Mezinárodní kolonie v Jün-čou (Tiencinu) nedaleko Pekingu živoří dvě běloruské exulantky, šestnáctiletá Lydie Ivanovová a její matka Valentina. Každá z nich se pokouší přežít po svém. Ve snaze obstarat peníze na nájem a základní potraviny Lydie krade a lup prodává v místní zastavárně, zatímco Valentina, bývalá koncertní klavíristka, se nechá příležitostně podporovat svými obdivovateli, a sny o bezstarostném životě v carském Rusku utápí v litrech vodky. Pro Lydii je jediným východiskem britský cestovní pas a vízum, pro její půvabnou matku manželství s dobře postaveným anglickým džentlmenem. Při jedné z dobrodružných výprav do staré čínské čtvrti padne Lydie do rukou neblaze proslulého bratrstva Černých hadů, před nímž ji v poslední chvíli zachrání Čang An-luo, mistr kung-fu. Počáteční kamarádství obou mladých lidí postupně přerůstá ve vzájemné okouzlení a později v hluboký cit. Čang, bojovník za svobodu oddaný myšlenkám komunismu, však představuje pro Lydii nebezpečí... 

6. PRÁZDNÉ MÍSTO - J. K. Rowling
S velkou slávou a nadšením jsem si jí koupila a hned se začaly valit poměrně negativní reakce a recenze, tudíž se docela bojím, co z toho bude, jestli se mi to bude líbit, jestli se neztratím v moři postav a tak dále. 

O čem to je?
Když Barry Fairbrother ve svých čtyřiceti letech náhle zemře, městečko Pagford je v šoku. Pagford je na první pohled ztělesněním anglické idyly, s dlážděným náměstíčkem a prastarým opatstvím, ale za hezkými fasádami domů probíhá válka. Bohatí válčí s chudými, mladí se svými rodiči, manželky s manžely, učitelé s žáky... Pagford zkrátka není takový, jak vypadá. A prázdné místo, které zbylo v městské radě po Barrym Fairbrotherovi, zaviní největší válku ze všech.


7. BOUŘE MEČŮ - George R. R. Martin
Na tohle se těším asi nejvíc. Předchozí dva díly jsem slupla jako malinu, nehledě na to, že to rozhodně rozměry maliny nemá! Seriál jsem viděla, možná proto se těším na třetí díl, který je plný zvratů. A vůbec mi nevadí, že vím, co se stane. Z předchozích dílů vím, že v knížce je mnohem víc, než v seriálu.

O čem to je?
Z pěti uchazečů o trůn je jeden mrtvý, další upadli v nemilost, a boj, v němž jsou bez skrupulí uzavírána nová spojenectví a rušena stará, zuří nemilosrdně dál. Moc rodu Lannisterů hrozivě sílí, avšak Tyrion trpí stále většími ústrky od své intrikánské sestry, krutého otce i zkaženého sadistického synovce.
Robb Stark je nucen bránit mladé království proti zuřivosti Greyjoyů, kteří si chtějí Sever zabrat pro sebe. Divocí vytáhli zpoza Zdi a spolu s nimi nabývají na síle Jiní. O celý kontinent dál se vydává na válečné tažení Daenerys a její draci nebezpečně rostou.Každý podniká odhodlanou výpravu za své vítězství, a všichni dohromady halí svět do temné bouře mečů, která je však pouhou dětskou šarvátkou ve srovnání s válkou mezi silami dobra a zla, jejíž hrozba se blíží...

8. ŽENA V BÍLÉM - Willkie Collins
Málo známá klasika. Narazila jsem znínku o ní v nějakém románu, který jsem četla a docela mě zaujala dějem, tudíž jsem jí v antikvraiátu pořídila a zařadila na svou mega dlouho čekací listinu.

O čem to je?
Detektivní román líčí romanticky laděný příběh manželství, uzavřeného ze zločinné ziskuchtivosti.
Příběh je zachycen formou úryvků z deníku sestry mladé manželky a mladého učitele kreslení, který vytrvalostí, odvahou a důvtipem přispěl největší měrou k odhalení a odčinění zosnovaného zločinu. Autorovo vypravěčské umění spočívá vedle mistrné stavby celého příběhu ve výstižné charakteristice jednajících osob a ve vystižení záhadné a pochmurné atmosféry.
 

9. NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID - E. M. Remarque
Mám momentálně (dlouhodobě) rozečteno. Stydím se, ale ve svých stedoškolských letech jsem jí nečetla, stejně jako spoustu další povinné literatury. Doháním to teď, na stará kolena (haha).

O čem to je?
Popisuje krutou realitu války a hluboké odtržení od civilního života německých vojáků vracejících se z fronty. Román podrobně výstižně představuje válečnou realitu takřka s novinářskou precizitou. Neukazuje heroický boj vojáků na frontě, ale soustřeďuje se na jejich utrpení a nesmyslnost celého konfliktu, zvýrazňuje tragédii generace, „jejíž prvním povoláním bylo vyrábění mrtvol“. 


10. LETNÍ ZAHRADA - Paullina Simons
Opět ve škatulce rozečteno. Vůbec, ale vůbec mě to nezaujalo. Předchozí díly byly parádní, ale tohle? Čte se to hezky, to zase jo, ale ten děj... To jejich věčný fňukání nad tím, co všechno se jim stalo. Já chápu, že téměř umrznout za války v SSSR a skoro umřít hlady, přežít válku, nenechat se zastřelit, nechat se zajmout, utéct atd. fakt není prča... ale poválečná deprese a krize žití není moc čtenářsky vděčný téma, dle mého... Člověk si říká: "Jsou v Americe, maj co jíst, maj jeden druhýho, maj dítě, je jim fajn, tak proč ona furt brečí a on je věčně naštvanej?" Ale třeba to bude lepší, zatím jsem na začátku.

O čem to je?
Po letech odloučení se oba shledávají v Americe – zemi, o níž věřili, že se stane jejich novým domovem a ve které budou žít svůj společný sen a vychovávat syna Anthonyho. V ovzduší strachu a nedůvěry uprostřed studené války však na každém kroku cítí, že jsou zde „jen“ cizinci a že musí o své štěstí neustále bojovat. Jinak je dostihnou duchové minulosti...

6 komentářů:

  1. Annu Kareninu si chci taky přečíst a pak hurá jde se dívat na film.
    Luxus mě láká obálkou, ale tím dějem už ne.
    Letní zahradu si chci taky přečíst, ale teď se jí začínám celkem bát :)

    OdpovědětVymazat
  2. Anna Karenina a Prázdné místo určitě stojí zapřečtení, ale musíš se do toho pořádně začíst. Osobně mě překvapilo, kolik lidí je nespokojeno s Letní zahradou. Já jsem byla nadmíru spokojená, hltala každé slovo o Táňě a Alexandrovi, teď se mi chce jen plakat, že už si o nich nic nového nepřečtu :D :)
    Jinak pěkný seznam, bude ti vadit, pokud udělám něco podobného? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad se ta Letní zahrada ještě rozjede.. Předešlé dva díly byly super, tak bych nereda byla na závěr zklamaná. Samozřejmě můžeš podobný seznam udělat, tenhle nápadn stejně není z mé hlavy :D

      Vymazat
  3. Pěkný seznam, přes Annu Kareninu jsem se taky nějak nedostala odložila a je to škoda. Jinak Luxus a Růže z Cherrybrooku je i na mém seznamu :) A Měděného jezdce a další díly bych si měla taky přečíst jak o nich pořád někdo mluví! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Jakmile jsem v kině byla na Anně Karenině, chtěla jsem si jí přečíst :D (Ten film je skvělý! :) Luxus se mi nějak extra nelíbil. Hlavně postava Liny. Já zatím četla jen Měděného jezdce a spíš to byl pro mě takový průměr. Ale na druhý díl jsem celkem zvědavá :D Schválně, co řekneš na třetí, až ho dočteš :)

    OdpovědětVymazat
  5. Aj ja sa tento rok chystám na Prázdne miesto :)

    OdpovědětVymazat