neděle 9. února 2014

PŘEČTENO: Jeden den - David Nicholls

Název: Jeden den (One day)
Autor: David Nicholls
Nakladatelství: Argo
Vydáno: 2011
Přečteno: 1/2014
Počet stran: 431

Anotace:
Představte si, že někdy během střední školy potkáte člověka, který vám tak přiroste k srdci, že už ho nikdy nedostanete z hlavy. Chodit spolu ale nezačnete. Přesně to je případ Dextera a Emmy, kteří jsou přátelé už dvacet let - od osmaosmdesátého se setkávají vždy po roce. Je samozřejmě jen otázka času - i když nepřiměřeně dlouhého - než se z takového vztahu vyklube něco víc, než jen návštěva muzea a výroční večeře.




Zdroj
Emma a Dexter se potkali v den své promoce. Bylo jim lehce přes dvacet a celý život měli před sebou. Ačkoli navštěvovali oba stejnou univerzitu, nikdy dřív spolu nemluvili. Až po oslavě promoce se oba opilý dopotáceli do Emmina podnájmu s jasným plánem na sex. Inteligentní a na první pohled trochu sucharská Emma a bohémský a bohatý Dexter. Jejich plánovaný sex se nakonec změní v celonoční klábosení a Dexter nakonec zjistí, že Emma není tak hrozně nudná, jak vypadá. Z původní známosti na jednu noc tak vznikne přátelství na dvacet let, i když mnohdy není vztah mezi Emmou a Dexterem ideální. 15. červenec každého roku je zkrátka dnem, když Dexter a Emma mají schůzku, aby si popovídali o svých plánech, touhách a cílech.

Nejpve jsem viděla film, poté po delší době četla knížku. Tohle pořadí nemám moc v oblibě, nedokážu si pak představit hlavní postavy podle svého, neustále se mi do hlavy dobývá vzhled hrdinů z filmu. Tentokrát mi to ani nevadilo, protože Anne Hathaway byla dokonalá Emma - inteligentní, vtipná, kousavá, krásná aniž by si to sama uvědomovala. I Dexter byl ztvárněn dle mých představ - nafoukaný, samolibý, mírně natvrdlý pařmen, občas na zabití. Věděla jsem tedy o začátku jak to dopadne, ale to mi na čtenářském zážitku neubralo.

Zdroj
Pár stránek trvalo, než jsem se začetla, ale pak už šlo vše jako po másle. Knížka je psána specifickým stylem, kdy autor vypráví příběh pouze v jeden den v roce - na svatého Swithina, 15. července od roku 1988 až do doby téměř současné. Právě kvůli tomu je mnoho pro děj důležitých věcí často přeskočeno, což mě trochu štvalo. Přeci jen pokud strávíte s hlavními hrdiny deset, patnáct či dvacet let, přeci jen byste chtěli mít z první ruky, když se mezi nimi něco stane. Občas jsem si připadala ošizená.... jako když čtete milostný román a autor vám to utne před milostnou scénou a následující kapitola začíná ránem. :D Ale nakonec jsem mu to odpustila.

Z dvacátníků Emmy a Dextera se stávají třicátníci, kteří by už měli mít rozum, pětatřicátníci, kteří by už měli mít kariéru v plném proudu či děti. Vývoj hlavních postav, jejich cílů, nálad i názorů byla jedna z mnoha věcí, která se mi na knize líbila. Navíc má knížka úžasně nepopsatelnou atmosféru (stejně jako film), která mě dostala. Míjejí se v ní osoby tak, jako ve skutečném životě. Některé jsou zobrazeny delší dobu, některé se jen mihnou. Životní úspěchy střídají neúspěchy. 

Dexter i Emma jsou každý jiný. Každý má jiné zájmy, hodnoty, cíle a touhy, přesto však se jejich cesty každý rok protínají, až se nakonec spojí. Jenže mnohdy člověk nemůže ovlivnit to, co se stane a tak nakonec zdánlivý happy end trvá jen chvíli... No, závěr jsem hezky obrečela, i když jsem věděla, že to tak dopadne.

Jeden den je knížka o hledání sebe sama, o hledání životního cíle, o jednom přátelství, které se změní v lásku. O tom, že nic netrvá věčně. Vážně, zamilovala jsem se. Takže doporučuju!!!



David Nicholls 
Anglický spisovatel a scénárista. Narodil se v roce 1966 jako prostřední ze tří sourozenců. V letech 1983 až 1985 studoval angličtinu a dramatické a divadelní umění na univerzitě v Eastleigh v Hampshire, hrál také různé role ve školních divadelních představeních. Dále studoval na universitě v Bristolu, kde získal v roce 1983 titul bakaláře angličtiny a dramatického umění. Herecké zkušenosti získal též v newyorské American Musical and Dramatic Academy. V 80tých a 90tých letech se živil jako profesionální herec pod pseudonymem David Holdaway, dostal menší role v různých divadlech, např. West Yorkshire Playhouse a 3 roky hrál také v londýnském Národním divadle.
(Zdroje: životopis//foto)


3 komentáře:

  1. Zatím jsem taky viděla jen film a knížka by mě zajímala. Chystám se na ni, tak jsem zvědavá, jestli ji pak také ohodnotím tak kladně. Postava Emmy je mi totiž velmi sympatická, tak se na její knižní podobu moc těším!=)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Emma mi byla také moc sympatická. Film byl povedený, ale jako vždy - knížka j prostě lepší. Dozvíš se mnohem víc věcí, které ve filmu ani nebyly... :)

      Vymazat
  2. Jo on je podle toho ten film! A já si říkala, že mi to něco říká :D Díky za tip :)

    OdpovědětVymazat