čtvrtek 13. března 2014

PŘEČTENO: Poslední aristokratka - Evžen Boček

Název: Poslední aristokratka
Autor: Evžen Boček
Nakladatelství: Druhé město
Počet stran: 250
Vydáno: 2012
Přečteno: 3/2013

Anotace
František Antonín hrabě Kostka z Kostky je potomek šlechtického rodu, žijící v New Yorku. Po pádu komunistického režimu se s americkou manželkou Vivien a dcerou Marií (III.) vrací do Čech, aby převzal rodové sídlo. Kromě zámku „zdědí“ hraběcí rodina i personál: zpátečnického kastelána, hypochondrického zahradníka a kuchařku, která si ráda cvakne a občas to přežene.
Chudobný navrátilec, krkolomně navazující na slavný rodokmen, emigrantství, místní zemitost, zámek jako konkurenceschopná atrakce, kníže Schwarzenberg, zpěvačky Cher a Helenka Vondráčková, to jsou motivy, z nichž autor, profesí kastelán, upředl sérii panoptikálně komických situací. V deníku Marie III., posledního potomka rodu, nenajdete sex, násilí, vraždy ani hluboké myšlenky. Má jedinou ambici: pobavit čtenáře!
 
Nechala jsem se inspirovat FB skupinou Co čteme a rozhodla se přečíst všemi doporučovanou Poslední aristokratku. Že prý to je děsná sranda a nedá se to číst v hromadné dopravě, pokud nechcete, aby si o vás každý myslel, že jste blázen, když se nahlas smějete - až tak prý je to vtipné. Téma mě zaujalo, tak jsem si řekla, že to zkusím....

Ono to zní docela vtipně takovým tím absurdním způsobem - Marie Kostková, osmáctiletá čecho-američanka se se svou rodinou vrací do Čech, kde zíkali zpět komunisty zkonfiskovaný zámek, který patřil otcovým předkům. Matka Vivien, šílená američanka, otec František, držgrešle, zaměstnanci jsou opilci, případně nesnáší turisty. Psáno formou deníku. Kdo by nechtěl zámek, že? Jenže se jedná o zchátralou ruinu, potřebující spoustu oprav, na které Kostkovi nemají.

Asi mám prostě jiný vkus, než většina členů FB skupiny. Přikláním se k té menší části - mně to vtipné nepřišlo. Ze začátku tedy ano, ale někdo by měl autorovi říct to staré známé moudro, že opakovaný vtip už prostě není vtipem.

Což o to, četlo se to dobře, to nemůžu říct... Jen mi prostě autorův humor (snad mi to promine) nic moc neříká. Ba co víc, kolikrát jsem si říkala Panebože, ještě jednou tohle použije a fakt tím fláknu do kouta! Teď mluvím to jednom typu vtipu, který je použit v knize asi tak bambilionkrát, a to konkrétně nejrůznější upřesnění v závorce za větou ("Když se otec posadil do křesla, upadla mu noha (tomu křeslu, pochopitelně).") Jednou se člověk zasměje, podruhé možná ještě taky, ale po padesáté už jsem chtěla mlátit hlavou o zeď. Připadalo mi, že se autor snaží být vtipný za každou cenu a občas to bylo trochu křečovité.

Něco tam přebývalo, něco jsem tam postrádala a celkově jsem od toho čekala mnohem, mnohem víc. Takže pokud hledáte něco naprosto jednoduchého, co se snadno čte, směle do toho. A taky má knížka pěknou obálku, abych zase jen nekritizovala. :D Pobavil mě začátek a také narážky na knížete Schwarzenberga. Ale že bych se za břicho popadala, to ne.

Tohle je asi nejsubjektivnější recenze co jsem kdy napsala (což ostatně recenze na humoristické knížky asi bývají), tudíž se vlastně nemusíte mým názorem vůbec řídit. Kniha má koneckonců na goodreads.com hodnocení 3,91 (z 5) a na databazeknih.cz dokonce 85 %. Takže jsem asi divná já. Neříkám, že je to špatné, jen mně osobně se to prostě nelíbilo. Pokud jsem vás tedy neodradila, můžete si knihu přečíst a pak se těšit na její pokračování. Já se na něj nechystám.


3 komentáře:

  1. Nejsi divná, tohle je jedna z těch mála knih, které buď totálně nadchnou nebo otráví, slyšela jsem už tolik rozporuplných názorů z obou stran, že Tě naprosto chápu. Jednou si jí taky přečtu a pak budu vědět :)

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavá recenze, téma by mě asi nadchlo, kniha vypadá moc pěkně, ale vtipný mi to taky nepřipadá... Ale mně nepřišel vtipnej ani tech chlápek v Merde... Takže jsi mi ušetřila shánení :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Nemám ráda, když se někdo snaží být vtipný za každou cenu. Já to úplně nesnáším. Mám ráda spíše lidi, kteří tolik "nehlásají", ale když už něco řeknou, stojí to za to. :)
    Knížku si zřejmě nepřečtu. :)

    OdpovědětVymazat