čtvrtek 10. dubna 2014

PŘEČTENO: Austenland - Shannon Hale

Název: Austenland
Autor: Shannon Hale
Nakladatelství: Argo
Vydáno: 9/2013
Přečteno: 3/2014

Anotace:
Třicetiletá Američanka Jane Hayesová se do Austenlandu, zábavního komplexu pro čtenářky románů Jane Austenové, dostává díky poslední vůli své příbuzné. I ona četla od slavné autorky skoro všechno a viděla všechny filmové i televizní adaptace - jejím nejmilovanějším Darcym je Colin Firth - ale je klientkou netypickou, neboť sama by na pobyt neměla peníze. Její dosavadní milostná dobrodružství neměla zrovna šťastný konec, a tak si sem přijíždí vyřešit dilema: chce nadále snít o panu Darcym, anebo se stane ženou, která stojí nohama pevně na zemi?


"Všeobecně panuje skálopevné přesvědčení, že žena po třicítce pyšnící se skvělou kariérou a perfektním účesem dosáhla všeho, po čem kdy toužila."
str. 9

 
Austenland je místo pro všechny milovnice zamilovaných románů Jane Austenové. Vybaveny dobovým šatníkem, v účesech a střevíčkách z regentského období vstupují zákaznice paní Wattlesbrookové na panství vybavené služebnictvem, tanečními sály a také skupinkou konverzacechtivých gentlemanů. A tak ženy všech věkových kategorií z celého světa neváhají a utrácejí celoroční úspory za tři týdny strávené v Austenlandu. Protože poklevetit s přítelkyněmi nad šálkem čaje o páté, zatančit si na plese s pohledným gentlemanem v redingotu, bezhlavě se zamilovat či si chvíli hrát na Lizzie Bennetovou je zkrátka pro každou milovnici Jane Austenové k nezaplacení.

Jane Hayesová je posedlá. Předmětem její vášně nejsou ani tak romány Jane Austenové, jako spíše jedna konkrétní postava vytvořená touto spisovatelkou - pan Fitzwilliam Darcy. Respektive jeho filmová podoba ztvárněná Colinem Firthem. Jane má nejvyšší čas stát se rozumnou a opustit svoje romantické představy - je jí přes třicet let a všechny její předchozí vztahy zkrachovaly. Žádný z jejích předchozích přítelů nebyl totiž jako pan Darcy, což vždy nutně vedlo k rozchodu. Janin pobyt v Austenlandu má být jakousi terapií a rozloučením s panem Darcym a jeho dokonalou uhlazeností. Naposledy si zkrátka zaáchá nad gentlemany, než dá romantickým představám navždy sbohem a stane se realistkou...


Milé dámy, vítejte v Austenlandu! Anglický venkov roku 1816, zámečky a panská sídla, románová jména, pánové ve fracích, důstojníci v uniformách a dokonce jeden dvoumetrový zahradník. Smíte jezdit kočárem, dávat si dostaveníčka, líbat se, vzdychat, zamilovávat se jeden den do toho a zítra do jiného. Všichni jsou tu jen pro vás. Ale pozor: jestli u vás najdeme mobil nebo jinou technickou vychytávku cynického jedenadvacátého století, pošleme vás s hanbou domů...

Přiznávám, že mi chvíli trvalo, než jsem si hlavní hrdinku oblíbila. Působila na mě hrozně naivně a nedospěle, občas jsem měla chuť vrazit jí pár pohlavků, aby se začala chovat normálně. Postupem děje ale dostala trochu rozum a dalo se to s ní vydržet. Další postavy byly ale o něco lepší - slečna Charmingová mě neustále bavila a pan Nobley byl klon pana Darcyho, navzdory tomu, že byl Jane od počátku nesympatický.

Děj mě zhruba do poloviny lehce nudil. Pořád jsem čekala, kdy se stane nějaký ten zvrat a posune se dál. Ještě před půlkou jsem si říkala, že nápad to byl vynikající (každá milovnice Austenové zákonitě musí nad takovou ideou jásat blahem a říkat si "já tam chci taky, já tam chci taky!"), nicméně zpracování už mě tolik nenadchlo. 

Hodnocení nakonec zvyšuji právě kvůli samotnému závěru, který je napínavý až do (téměř) poslední stránky a zároveň tak romantický, až hrůza. Což myslím v dobrém - opravdu se mi závěr moc líbil a rozhodla jsem se, že sice na čtyři hvězdičky to nebude, ale tři můžu dát úplně s klidným svědomím.

S rozhodnutím, zda si knížku přečíst nebo nechat ležet, vám zřejmě moc neporadím. Pokud jste zavilé fanynky knih Jane Austenové, klidně do toho, pokud vám její knihy nijak zvlášť k srdci nepřirostly, asi bych se do knížky nepouštěla. Každopádně pokud vás zaujala, můžu vás ujistit, že má druhí díl (s jinou hlavní hrdinkou) a dokonce filmové zpracování (které jsem kvůli jeho "upištěnosti a kýčovitosti" nedokoukala ani do poloviny).


Shannon Hale (nar. 1974 jako Shannon Bryner) je autorkou několika young adult knih, mimo jiné i bestselleru New York Times Princess Academy, oceněného cenou Newbery Honor. Je také autorkou dvou grafických novel.

Se svým manželem Deanem Halem, synem a třemi dcerami žije poblíž Salt Lake City v Utahu.

Více informací o autorce najdete na jejích webových stránkách zde.

2 komentáře:

  1. Zajímavá recenze, jsem ráda, že přiznáváš i negativní stránky. Já jsem po knize toužila na dovolenou, ale nemohla sehnat, tak jsem si pustila film a strašně se u toho smála, přišlo mi to fakt vtipný, ano, kýčovitý a upištěný, ale třeba u scény jak hrají divadlo jsem smíchy brečela. Já přitom normálně na filmy nekoukám!
    Knihu mám tedy v angličtině, ale jestli to budu chtít přečíst (okamžité nutkán na čtení uspokojil film a už je po dovolené), budu muset se slovníkem :-(

    OdpovědětVymazat
  2. Po filmu jsem pokukovala, Austenovou mám ráda, vážně dokázala napsat knihu, která prostě baví. :)) A popravdě jsem ani netušila, že to má knižní předlohu. Když to ale tak čtu, nejsem si jistá, jestli si nakonec knihu přečíst nebo se jí raději vyhnout. :D

    OdpovědětVymazat