úterý 6. května 2014

PŘEČTENO: Hunger games - Aréna smrti - Suzanne Collins

Název: Hunger Games: Aréna smrti
Autor: Suzanne Collins
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 328
Vydáno: 2010/2014

Anotace:
Jmenuji se Katniss Everdeenová a posílají mne zemřít.
V troskách bývalé Severní Ameriky se rozkládá země Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji.
Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou. Poslušnost si udržuje kláním Hunger games - zvrácenou televizní reality show, ve které každoročně jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje nedobrovolně bojují o život. Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt.

Šestnáctiletá Katniss chce zachránit svou sestru, která byla vylosována, a nabídne svou účast dobrovolně. Dokáže přežít v divočině, když se všichni snaží o to, aby nespatřila další úsvit? Do hry o přežití se přidávají i lidskost a láska.

Hunger games začínají…
***



Tématicky mě kniha zaujala, ale tak nějak podvědomě se snaží vyhýbat knihám, které jsou zrovna oblíbené a o kterých momentálně každý mluví, proto jsem její přečtení odkládala, dokud šílenství kolem neopadne. Přistupovala jsem ke knížce s lehkou nedůvěřivostí. Děj mě sice zaujal, ale nemám v oblibě náctileté hrdinky a vlastně ani žánr Young adult.

Děj asi všichni znáte, pokud ne přímo z knihy, tak z filmu. Bývalá Severní Amerika je v troskách. Hlavní město Panem rozhoduje nad ostatními dvanácti kraji. Každý rok je z každého kraje vybrána jedna dívka a jeden chlapec, kteří v Aréně smrti bojují o přežití jako "splátci". Vítěz je jen jeden. Katniss Everdeenová sice vylosována nebyla, rozhodla se však, že zachrání mladší sestru, kterou los vybral do této hry, a proto se nabídne na její místo jako dobrovolník. Šance na přežití má o něco větší než ona, ale jak obstojí v konkurenci ostatních hráčů, když někteří z nich byli pro hru cvičeni už od dětství?

Navzdory očekáváním se mi to líbilo. Opravdu. Knížku jsem měla přečtenou za necelé dva dny, tudíž můžu říct, že je hodně čtivá. Sice to mělo trošku předvídatelný konec, ale i tak jsem byla celou dobu napnutá, jak to autorka vymyslí. Romantická část byla umírněná, tudíž se to dalo přežít.

Netvrdím, že to je knížka pro náročné a literární snoby. To já nejsem, proto jsem byla spokojená. Spousta čtenářů namítá, že "to nebylo tak propracované" či že to bylo "dost naivní". Je to young adult, proboha. Když si tuhle knížku přečte čtyřicetiletý chlap a začně si stěžovat, že to bylo takové a makové, musí si hlavně uvědomit, že to především určeno pro náctileté čtenáře. Stěžovat si na takové věci mi potom připadá na stejné úrovni, jako kritizovat horror, protože tam bylo málo romantiky!

Postav tam běhala celá spousta a je jasné, že autorka nemohla zmínit všechny soutěžící. Některým ale mohla dát trochu více prostoru. Katniss jsem si nakonec i oblíbila (což jsem rozhodně nečekala), zato Peeta mi k srdci nepřirostl. Haymitch byl vtipný a Effie lehce hloupoučká.
Co ale opravdu, opravdu nenávidím je, když překladatelé překládají křestní jména. Svou roli to má v dětských knížkách, ale v literatuře pro starší mládež a "mladé dospělé" mi to připadá zbytečné. Mlat a Routa? Hurikán? Vážně?

Takže pokud máte rádi dobrý příběh, čtivě napsaný, napínavý a tak trochu romantický, můžu Hunger games - Arénu smrti jen doporučit. Já osobně hodnotím čtyřmi a půl hvězdičkami a těším se na další díly. (Film mě ale lehce zklamal.)

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.
Knihu můžete pořídit zde.



Suzanne Collins - se tvorbě pro děti věnuje už od roku 1991, kdy začala psát scénáře k televizním pořadům pro děti, například Clarissa Explains it All nebo Clifford´s Puppy Days.
Když jednoho dne listovala Alenkou v Říši divů, napadlo ji, že venkovské prostředí příběhu se musí dětem, které podobně jako ona vyrostly ve velkoměstě, zdát neuvěřitelně vzdálené. Ve městě, jako je New York, se přece spíš než do králičí nory můžete propadnout do kanalizace. Co byste tam místo něj tak mohli najít? Právě o tom pojednává její prvotina, The Underland Chronicles (Podzemní kronika).
Dále je autorkou triologie Hunger games, která vyšla v ČR u nakladatelství Fragment.
Suzanne Collinsová žije v Connecticutu společně se svojí rodinou a dvěma divokými kočkami, které se usadily na jejich zahradě.

3 komentáře:

  1. Knihu jsem četla už docela dávno , ale hodně se mi líbila :) Pěkná recenze :))

    OdpovědětVymazat
  2. Mně se celá série Hunger Games hrozně líbila a určitě si ji někdy přečtu znova. Katniss jsem si oblíbila hned a Peetu až v posledním díle. A naprosto souhlasím s tím překládáním jmen, je to hrůza :-D

    OdpovědětVymazat
  3. Jsem ráda, že se kniha líbila :) Mě taky film zklamal, vůbec nevyjadřuje ty důležité myšlenky, které má Katniss v knize a důvody, proč se to vše děje :)

    OdpovědětVymazat