pátek 9. května 2014

PŘEČTENO: Vraní dívka - Erik Axl Sund

Název: Vraní dívka
Autor: Erik Axl Sund
Nakladatelství: Knižní klub
Vydáno: 2014
Přečteno: 4/2014
Počet stran: 328

Anotace:
Jak velkému utrpení dokáže člověk čelit nebo vystavit jiné, než sám přestane být lidskou bytostí a změní se v netvora? Jak může zklamání ovlivnit duši, osud, život? Psychoterapeutka Sofia Zetterlundová léčí dva klienty s příznaky mnohočetné poruchy osobnosti, dětského vojáka ze Sierry Leone a ženu s hlubokými traumaty z minulosti. Nikdo jim nenaslouchá. Kromě Sofie… Komisařka Jeanette Kihlbergová vyšetřuje případ mrtvého chlapce, jehož tělo nese známky mučení. Nikdo ho nepostrádá. Kromě Jeanette…  

***

Tak tohle bylo opravdu zklamání. Podle té doušky na obalu jsem čekala opravdu nářez, ale toho jsem se nedočkala. Místo toho jsem dostala jen průměrnou knížku.

V knize se často střídají pohledy dvou hlavních hrdinek. První z nich je Jeanette Kihlbergová, která vyšetřuje vraždu malého zavražděného a zohaveného chlapečka. Chlapce někdo dlouhodobě týral a dopoval ho injekcemi proti bolesti, které běžně užívají zubaři. Na celém případu je nejzvláštnější, že dítě nikomu nechybí. Neozvali se žádní rodiče, kteří by postrádali svého syna, nikdo po něm nepátrá. Jeho totožnost je neznámá. Vyšetřování nejde podle plánu a Jeanette má i jiné problémy - její manželství je v krizi a ona se snaží vše napravit.

Sofia Zetterlundová je psychoterapeutka, která léčí osoby s příznaky mnohočetné poruchy osobnosti. Jejím nejzajímavějším případem je momentálně Victoria Bergmanová, která si za svůj život užila mnohé, což vyústilo v její psychickou poruchu. Sofia je jejím případem fascinována...

Osudy Jeanettte a Sofie se začínají proplétat, a to mnohem více, než bylo z počátku patrné.


Nebylo to jednoduché čtení. Z počátku jsem měla problém se začíst, kvůli častému střídání  vypravěčů a také kvůli pohledům do minulosti. Musela jsem se opravdu hodně soustředit, aby mi neuteklo něco pro příběh hodně podstatného. Občas jsem se musela i o stránku vrátit, protože jsem prostě nepochopila, co to mělo znamenat. To bylo hlavně z počátku. Ke konci už to ale bylo lepší a čtivější.

Žádná z postav mi k srdci moc nepřirostla a Jeanettin neschopný manžel mě rozčiloval pokaždé, když se objevil "na scéně". Celá kniha měla hodně pochmurnou atmosféru. Detektivní zápletka nebyla tak propracovaná na úkor psychologie postav. Závěrečné rozuzlení pro mě nikterak překvapivé nebylo, tušila jsem to už delší dobu.

Za sebe musím hodnotit průměrně. Nijak mě to neslovilo, kdybych věděla už při nákupu, že to má ještě dvě pokračování, asi bych se do toho vůbec nepouštěla nebo ještě počkala. Takhle jsem se dočkala lehce otevřeného konce, ale jsem bez výraznější chuti pouštět se do dalších dílů. Ohodnotila bych třemi hvězdičkami. Jsem zklamaná, ale částečně jen díky vysokým očekáváním, která jsem měla kvůli varování na obalu. Marketingový tah zase jednou vyšel. Zajímalo by mě, kolik lidí si pořídí druhý díl...



Erik Axl Sund 
Pod jménem ERIK AXL SUND se skrývá švédská autorská dvojice JERKER ERIKSSON (*1974) & HAKAN AXLANDER SUNDQUIST (*1965). Hakan je výtvarníkem, hudebníkem a zvukařem, Jerker producentem Hakanovy elektropunkové skupiny i love you baby!, s níž podnikli několik turné po Ukrajině, Rusku, Bělorusku a Polsku. Vraní dívka, úvodní část trilogie nazvané Slabost Victorie Bergmanové s podtitulem Vraždy a psychoterapie, je jejich literární prvotinou - knihou, jež se stala milníkem v žánru thrillerů. Švédská akademie autorů krimi udělila v roce 2012 sérii zvláštní cenu za „hypnoticky fascinující psychoanalýzu zpracovanou formou kriminálního románu". Více o sérii na www.krakflickan.se.

1 komentář:

  1. Mne sa to páčilo dosť na to, aby som si prečítala aj druhý diel. Tiež som nedostala od knihy to, čo som očakávala, ale až tak veľmi ma nesklamala :)

    OdpovědětVymazat