neděle 12. října 2014

PŘEČTENO: Terapie láskou - Matthew Quick

Název: Terapie láskou
Autor: Matthew Quick
Nakladatelství: Knižní klub
Vydáno: 2013
Přečteno: 10/2014
Počet stran: 272

Anotace:
Pat Peoples se vrací z léčebny pro duševně choré a svět kolem mu nedává příliš smysl. Oblíbený fotbalový tým hraje na stadionu, který před několika měsíci ještě nestál, přátelé mají manželky a děti, ačkoli nedávno byli ještě svobodní. Nikdo mu nechce vysvětlit, jak je to možné, ani s ním mluvit o jeho ženě Nikki, s níž se jistě brzy zase shledá, i když právě teď žijí odloučeně. Pat ale věří ve šťastné konce. Stačí na sobě pracovat, nenechat se odradit, být laskavý k lidem, a život vás odmění. Tak je to ve všech dobrých filmech. Co si o tom myslí váš terapeut, mrzoutský táta nebo divná kamarádka, nehraje roli. Protože je jen otázkou času, kdy odluka skončí, on se s Nikki opět shledá a budou žít šťastně až do smrti. Nebo ne?

*** 
Terapii láskou jsem si pořídila během jednoho čekání na autobus - věřte mi, knihkupectví přímo u zastávky MHD je zlo největší! Ale nelituji, jsem ráda, že jsem si knížku pořídila a přečetla.

Pat Peoples, jak již bylo řečeno v anotaci, se vrací z léčebny pro duševně nemocné a my nevíme jak se tam dostal. Ani on to neví. Trpí záchvaty vzteku, které společně s jeho údajným ignoranstvím  způsobily, že mají se svou manželkou Nikki momentálně pauzu, dokud se Pat nestane lepším člověkem. Momentálně tedy žije u rodičů, několik hodin denně posiluje a běhá protože Nikki má ráda muže v kondici, čte knihy, které jsou v osnovách pro středoškolské studenty, protože Nikki je učitelkou literatury a měla by jistě radost. Snaží se ovládat své záchvaty vzteku a pravidelně brát své prášky, aby odluka mohla skončit a Pat a Nikki mohli opět žít spolu. Mezitím se ale potřebuje s Nikki nějak spojit, aby jí mohl říct, jaké dělá pokroky a že je na nejlepší cestě k opětovnému společnému životu. Jako prostředník se nabídne jeho nová poněkud ujetá kamarádka Tiffany, se kterou toho mají dost společného - třeba to, že se na ně všichni dívají všichni skrz prsty, protože navštěvují terapii a nemají ve svém životě úplně jasno...
Pat mi připadal jako malé důvěřivé dítě, které objevuje svět, což tak trochu byla pravda. Neví, kolik času strávil v léčebně, ale vše je jinak. Jeho bratr je ženatý, jeho oblíbený fotbalový tým hraje na novém stadionu, jeho kamarád má dítě... Příběh je vyprávěn v ich formě v přítomném čase z Patova pohledu, který je občas velice naivní.

Postavy jsou poměrně dobře vystiženy - Pat je  sympatický, Tiffany lehce ujetá, Patova matka typicky starostlivá a otce byste za jeho chování nejradši vzali lopatou po hlavě. K Nikki jsem od počátku cítila nedůvěru a nesympatii. Vztah mezi Patovým otcem, bratrem a Patem samotným je vyjádřen skrze americký fotbal - všichni tři jsou fanoušky týmu Orlů. Chápu, že to bylo pro vyjádření vztahů nezbytné, ale když jsem po milionté četla, jak dospělí chlapi kříčí "Ááááááááááááááá!" skandují E! A! G! L! E! S! a rukama a nohama dělají písmena, měla jsem pocit, že do toho blázince opravdu patří, a to všichni tři! Ke konci už mě to dost rozčilovalo.

"Každý temný mrak má stříbrné lemování."

Taky jsem se obávala závěru. Že bude moc přeslazený ve stylu "žili spolu šťastně až do smrti", koneckonců sám hlavní hrdina věří, že všechno má šťastný konec... Ale právě závěr je na tom všem asi nejlepší. Krásný, romantický a uvěřitelný, až jsem měla slzy v očích. Ale to vůbec neberte jako něco směrodatného, já brečím skoro u všeho. Každopádně nebýt závěru, dostala by knížka o půlhvězdičku méně.

Asi budu v menšině, ale filmová podoba se mi nelíbila. Od knihy se poměrně liší, připadalo mi, že herci křičeli celý film jeden přes druhého a závěrečné vystoupení se opravdu dalo udělat lépe. Kdybych viděla jako první film, asi bych se do knihy ani nepouštěla. Nemám nijak zvláštní averzi k filmovými obálkám knih, ale nechápu, proč na knížce musí být herecké obsazení a informace, od kdy bude film v kinech! Jisté výhrady bych měla i k překladu názvu, ale chápu, že otrocký překlad názvu originálního (The Silver Linings Playbook) by asi moc lákavý nebyl.

Knihu můžu doporučit. Od knížky s nálepkou Světový bestseller bych sice čekala víc, ale byla to taková romantická oddychovka s docela netypickými postavami. Jak už jsem řekla, díky skvělému závěru jsou to čtyři hvězdičky. Do budoucna bych si od autora ráda přečetla něco dalšího.

 



Matthew Quick 

Narodil se v roce 1973 v Oakley v New Yersey a po Collingswood High School vystudoval anglistiku na La Salle University. V současné době žije v Holdenu ve státě Massachusetts, jeho manželkou je spisovatelka Alicia Bessette. Matthew Quick je autorem mnoha úspěšných románů, podle knihy Terapie láskou byl v roce 2012 natočen úspěšný film, ve kterém si zahráli Bradley Cooper, Jennifer Lawrence, Robert De Niro, Jacki Weaver či Chris Tucker.

1 komentář:

  1. Právě film mě zaujal a chtěla jsem ho shlédnout, ale nějak se nenašel čas.. Ale možná, že bych si měla radši první přečíst tu knížku.. Hezká recenze, určitě se po této knížce poohlédnu..
    www.fantasy-maniak.blog.cz

    OdpovědětVymazat