pondělí 9. března 2015

PŘEČTENO: Box 21 - Roslund & Hellström

Název: Box 21
Autor: Anders Roslund, Börge Hellström
Nakladatelství: Knižní klub
Rok vydání: 2012
Přečteno: 2/2015


Anotace:
Do stockholmské nemocnice přivezou ztýranou ženu a lékaři zděšeně zjišťují, že byla brutálně zbičována. Jmenuje se Lydia, je z Litvy a stala se obětí obchodu s bílým masem – několik let žila uvězněna v luxusním bytě, dokud si neodpracuje „dluhy“. V téže nemocnici kriminalisté Ewert Grens a Sven Sundkvist pátrají po důkazech k usvědčení nájemného vraha, muže, jehož má Grens už pětadvacet let důvod upřímně nenávidět. Příběhy dvou lidí posedlých touhou po pomstě a trestu se protnou v nečekaném dramatu: s dvojicí těl provrtaných kulkami a nemocniční márnicí plnou rukojmí. Kdo je však viník a kdo oběť?

Ačkoli vyšel Box 21 jako první ze série o vyšetřovateli Ewertu Grensovi, jedná se o díl druhý, což jsem zjistila až po jeho přečtení. Při pátrání po prvním dílu jsem zjistila, že česky dosud nevyšel. Zato ale vyšel díl třetí a pátý... I to mě utvrdilo v rozhodnutí, že to byla pravděpodobně první a poslední kniha, kterou jsem od švédské autorské dvojice četla.

Lydia je mladá dívka, pocházející z Litvy, která se s vidinou výdělku vydala za prací do Švédska, stejně jako Alena. Obě se však staly obětmi obchodu s bílím masem a obě se nyní živí jako prostitutky. Svůj život tráví zamčené ve stockholmském bytě, pod neustálým dohledem pasáka Dmitrije. Příběh dostává spád v okamžiku, kdy je Lydia pasákem zbičována a polomrtvá odvezena do nemocnice, kde se rozhodne pomstít se všem, kteří za její neštěstí mohou. 

Box 21 není severská krimi se známým schématem zločin-vyšetřování-závěrečné vyřešení. Schéma knihy je jiné, prolíná se zde více linií a rovin příběhu. Je to vlastně detektivka, kde nečekáte na odhalení vraha, jen na vysvětlení pohnutek, které ho k vraždě vedli. Což mě upřímně řečeno v tomto podání nijak neoslnilo.


Příběh působí reálně syrovým dojmem. Atmosféra knihy je tak nějak správně pochmurná, jak se od pravé severské krimi očekává, ale hlavní postavy - a to zejména postavy obou vyšetřovatelů - mi sympatické nebyli ani trochu. Nejsympatičtější mi kupodivu byla sama Lydia, tudíž můžete tušit, že klasické černobílé rozdělení rolí na klaďase-vyšetřovatele a záporáka-vraha/zločince zde opravdu nebude. Nevím, jestli za to mohla poměrně dlouhá doba, kterou jsem knihu četla (nějak jsem se zkrátka nemohla donutit), ale občas jsem měla i lehký zmatek v postavách, což je věc, kterou na knížce absolutně nesnáším. 

Nejděsivější na celém příběhu je samotný osud Lydie a Aleny - dívky z chudých rodin, které do civilizovaného Švédska odjely s vidinou výdělku, avšak realita byla naprosto jiná. Zabavené pasy, držení pod zámkem, donucení k prostituci s patnácti či dvaceti zákazníky denně. A hned poté, co se Aleně a Lydii podaří utéct svinskénu pasáku Dmitrijovi, jsou okamžitě nahrazeny dalšími mladými a důvěřivými dívkami z východní Evropy.... 

Musím se přiznat, že u této knihy rozhodně nesdílím většinové nadšení, možná jsem na základě dobrého hodnocení čekala víc, možná mi tak úplně nesedl styl, kterým byla kniha psaná, každopádně za sebe dávám dvě a půl hvězdičky a do dalších dílů se pouštět nebudu. 



Anders Roslund (* 1961)
Anders Roslund je švédský spisovatel a novinář. On je zakladatel a bývalý šéf Kulturnyheterna (Kultura Novinky) na SVT, Švédsko je národní televizní vysílání. Po mnoho let působil jako novinář - se specializací na trestní a sociální problémy - a jako editor-in-šéf na vztah a Aktuellt, dvě hlavní zpravodajských pořadů, a SVT.

Börge Hellströmnarozený v roce 1957 , je švédský autor a jeden z iniciátorů zločinců návratu do společnosti . Žije v Varmdo.

Žádné komentáře:

Okomentovat